Άκρως ενδιαφέρον και επιτυχημένο το διήμερο στη Μάνη για τις Φυσικές Επιστήμες

0
279

Ένα πραγματικά αλησμόνητο εκπαιδευτικό διήμερο με επίκεντρο τους μαθητές και τις μαθήτριες του γενικού λυκείου Αρεόπολης και την ενασχόλησή τους με τις φυσικές επιστήμες υλοποιήθηκε στους χώρους του ιστορικού διδακτηρίου, την Πέμπτη 23 και την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου.

Εξέχουσες προσωπικότητες, καταξιωμένοι επιστήμονες, χαρισματικοί δάσκαλοι και πρωτοπόροι ερευνητές φώτισαν τις σχολικές αίθουσες και προκάλεσαν… απολύτως ασφαλείς αναφλέξεις στα μυαλά των παιδιών!

Ο δήμος Ανατολικής Μάνης πρόθυμα αγκάλιασε, υποστήριξε με ιδιαίτερη ευαισθησία και έκδηλο ενδιαφέρον την ιδέα της διοργάνωσης της πρωτότυπης αυτής εκδήλωσης και φιλοξένησε ευγενικά τους εκλεκτούς προσκεκλημένους.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ), αρωγός και συμπαραστάτης σε κάθε ουσιαστική εκπαιδευτική προσπάθεια, με την παρουσία των δύο αντιπροέδρων της (κ.κ. Στ. Τσιτομενέα και Παν. Φιλντίση) και πλήθους μελών της, τίμησε, εμπλούτισε και διεύρυνε την εκδήλωση.

Η αξία και ο κοινωνικός ρόλος του σχολικού εργαστηρίου καθώς και το πολλαπλά ωφέλιμο έργο που συντελείται διαχρονικά μέσω των Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) από την ίδρυσή τους τονίστηκαν στην ομιλία του τέως σχολικού συμβούλου Φυσικών Λακωνίας – Αρκαδίας και πρώην υπευθύνου του ΕΚΦΕ Λακωνίας, κ. Ιωάν. Σιτέ.

Η σεισμικότητα του ελληνικού χώρου και η γεωμορφολογική ιδιαιτερότητα της Μάνης συνδυάστηκαν επιμελώς με τη σχολική και την επιστημονική γνώση στην ομιλία του σχολικού συμβούλου Φυσικών Λακωνίας – Μεσσηνίας, κ. Κων. Τρίκολα.

Συχνά δύσβατα γνωστικά πεδία της θερμοδυναμικής, της οπτικής, της κινηματικής, του ηλεκτρισμού κ.ά. αισθητοποιήθηκαν, σκοτεινά σημεία διαλευκάνθηκαν, απαιτητικές, αφηρημένες κι αμφιλεγόμενες ασκήσεις οπτικοποιήθηκαν με τις εμπνευσμένες υποδειγματικά ακριβείς κατασκευές και τα συναρπαστικά πειράματα του πολυβραβευμένου δασκάλου Φυσικής κ. Ιωάν. Γάτσιου.

Με προσεκτικά επιλεγμένες και άρτια προετοιμασμένες εργαστηριακές εφαρμογές, ο ταλαντούχος χημικός κ. Δημ. Κονιδιτσιώτης γοήτευσε μαθητές και μαθήτριες και προκάλεσε ζωηρές συζητήσεις για την επιστήμη της χημείας και τις αναρίθμητες εφαρμογές της.

Τέλος, ο λακωνικής καταγωγής κ. Στ. Τσιτομενέας*, με άψογα τεκμηριωμένη επιστημονική γνώση και χαρισματική απλότητα στην επεξήγηση των απαιτητικών επιστημονικών εννοιών, συνέβαλε στην κατάρριψη πεποιθήσεων εσφαλμένων ή αστήρικτων και προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον του κοινού του, ανεξαρτήτως ηλικίας, θέσης, ιδιότητας.

Η -κατά κοινή ομολογία- επιτυχημένη δράση διοργανώθηκε από τη διεύθυνση και τους διδάσκοντες φυσικές επιστήμες εκπαιδευτικούς του γενικού λυκείου Αρεόπολης, τον σχολικό σύμβουλο Φυσικών Λακωνίας – Μεσσηνίας και το ΕΚΦΕ της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, υπό την αιγίδα της ΕΕΦ και με την υποστήριξη του δήμου Ανατολικής Μάνης.

Αθροίζοντας τη μοναδική εμπειρία του διημέρου στην Αρεόπολη με εκείνες της αντίστοιχης τριπλής διοργάνωσης του Μαρτίου 2017 στο Γεράκι, τη Σπάρτη και το Γύθειο, προκύπτουν αισιόδοξα συμπεράσματα για την πολλαπλή αξιοποίηση των φυσικών επιστημών στο σχολείο, στην κοινωνία και παντού, για την αναβάθμιση της ποιότητας και της ορθότητας της ζωής και της σκέψης μας, και -κυρίως- για μια καλύτερη νέα γενιά!

Υπογραμμίσεις από τη διάλεξη του καθηγητή Στέφανου Τσιτομενέα

«… H έκθεση σε ακτινοβολία απαιτεί μέτρα διαχείρισης των επιδράσεων και μείωσης της διακινδύνευσης, ιδίως των ευάλωτων και ανυποψίαστων ανθρώπων. Η υπέρβαση των ορίων έκθεσης δεν σημαίνει βέβαιη νόσηση ή βλάβη.

Πρέπει να εξαερίζονται οι κλειστοί χώροι (κυρίως υπόγεια και ισόγεια) για αραίωση του ραδονίου (43-53% της έκθεσης του πληθυσμού στην επικίνδυνη ακτινοβολία γ), να ελέγχονται τακτικά και αυστηρά οι πυρηνικοί σταθμοί και κάθε εφαρμογή ιονίζουσας ακτινοβολίας.

Να αποφεύγεται η άσκοπη έκθεση στον μεσημεριανό ήλιο και να συνιστάται η χρήση αντηλιακού, γυαλιών και επιθεμάτων αντι-UV.

Τα δίκτυα ηλεκτροδοσίας και οι πομποί πρέπει να εγκαθίστανται με βάση την ακτινοπροστασία και να γίνεται τακτική μέτρηση των ηλεκτρομαγνητικών (ΗΜ) πεδίων, των γειώσεων και του αλεξικέραυνου.

Να αποφεύγεται η διέλευση καλωδίων υπερηψηλής, υψηλής και μέσης τάσης επάνω από κτίρια ή κάτω από πολυσύχναστα μέρη. Η συνδιάλεξη με κινητό ή ασύρματο τηλέφωνο από όλα τα παιδιά να γίνεται με ανοικτή συνομιλία ή hands free με το τηλέφωνο μακρυά (0,5 – 1 μ) από το σώμα, ιδίως σε κλειστούς χώρους (ανελκυστήρα, όχημα, σκάφος κλπ). Να αποφεύγεται η χρήση μικροπομπών σε επαφή ή πολύ κοντά στα βρέφη και σε ευαίσθητες ηλεκτρονικές διατάξεις.

Το κράτος και η αυτοδιοίκηση πρέπει να βοηθούν τον πληθυσμό με ελέγχους, μετρήσεις και συστάσεις, για τη λειτουργική/βιολογική διακινδύνευση και για τη συνετή αποφυγή. Οι φυσικές και ανθρωπογενείς επιδράσεις στο ισοζύγιο των φυσικών ακτινοβολιών στον πλανήτη μας συνεπάγονται κλιματικές αλλαγές. Οπότε πρέπει να προετοιμαστούν το κράτος, η τοπική αυτοδιοίκηση και ο πληθυσμός για ακραία καιρικά φαινόμενα και φυσικές καταστροφές.

Να απαπροσαρμοστούν οι γεωργοκτηνοτροφικές δραστηριότητες και η διαχείριση νερού, να βελτιωθεί άμεσα η παροχέτερυση ομβρίων υδάτων. Οι κατοικίες να διαθέτουν φυσικό ή τεχνητό εξαερισμό –δροσισμό– κλιματισμό, εφεδρική ηλεκτροδότηση και υδροδότηση και να αποφεύγεται η δόμηση στον αιγιαλό ή σε σημεία κατολισθήσεων ή συχνής κεραυνόπτωσης κλπ.

Για τις βιολογικές και λειτουργικές αλληλεπιδράσεις είναι χρήσιμη η ενημέρωση του πληθυσμού από εξειδικευμένους επιστήμονες και όχι από όσους υπεραπλουστεύουν, προκαλώντας σύγχυση και τεχνοφοβία, που βλάπτουν περισσότερο από τις όποιες επιπτώσεις».

Για το ΕΚΦΕ Λακωνίας,

Ελένη Παλούμπα, MSc Χημικός


*Ο κ. Τσιτομενέας είναι δρ φυσικός, ηλεκτρονικός και ραδιοηλεκτρολόγος, αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, ομότιμος καθηγητής ΑΕΙ Πειραιά Τεχνολογικού Τομέα και καθηγητής στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Περιβάλλον και Υγεία».