Να ενημερωθούν πάνω στα καθημερινά ζητήματα που προκύπτουν στις σχέσεις μέσα στην οικογένεια και σε εκείνες που αναπτύσσονται στο σχολείο, αλλά και να λάβουν απαντήσεις στις απορίες τους είχαν την ευκαιρία όσοι παρακολούθησαν την ημερίδα που διοργάνωσε το Σάββατο το Νομικό Πρόσωπο Κοινωνικής Προστασίας, Αλληλεγγύης και Παιδείας του Δήμου Σπάρτης.

Εισηγητές ήταν οι κ.κ. Χρήστος Αλεξάκος (Msc, MI), Γεωργία Μπούρη (Mcs, κοινωνική λειτουργός), Ειρήνη Καρακασίδου (κλινική ψυχολόγος) και Κλεοπάτρα Καρνάκη (Msc, ψυχολόγος). Σταχυολογώντας ορισμένα από τα κύρια στοιχεία των εισηγήσεων:

  • Ένα παιδί μπορεί να γίνει ευτυχισμένο όχι από τα παιχνίδια και τα υλικά αγαθά, αλλά από τις εικόνες και τα συναισθήματα που του προσφέρουν οι οικογενειακές στιγμές.
  • Πολύ σημαντική η επικοινωνία μέσα στην οικογένεια. Ακόμη κι αν ο χρόνος τους είναι περιορισμένος, είναι σημαντικό οι γονείς να περνούν στιγμές με τα παιδιά τους, να τα ακούν με προσοχή και να τους μιλούν με ειλικρίνεια.
  • Οι φίλοι παίζουν σπουδαίο ρόλο στη ζωή των παιδιών.
  • Τα παιδιά σας θα σας αγαπήσουν γι’ αυτό που είστε, γι’ αυτό να είστε ο εαυτός σας μαζί τους.
  • Μιλήστε τους για όλα όσα συμβαίνουν στην οικογένεια, διαφωτίστε τα χωρίς να τα πανικοβάλλετε.
  • Κανόνες ναι, αλλά ποτέ σωματική τιμωρία για επιβολή πειθαρχίας.
  • Ο τρόπος που οι ενήλικοι αντιμετωπίζουν τη ζωή επηρεάζει βαθιά τα παιδιά. Είναι σημαντικό λοιπόν γονείς και εκπαιδευτικοί να είναι ευτυχισμένοι για να είναι κι αυτά.
  • Φορέα διαπαιδαγώγησης αποτελεί και η ίδια η κοινωνία.
  • Αποδεχόμαστε το παιδί ως ολοκληρωμένη και ανεξάρτητη προσωπικότητα.
  • Δεν το συγκρίνουμε με ιδεατά πρότυπα που έχουμε στο μυαλό μας γι’ αυτό.
  • Εκπαιδεύουμε το παιδί να αναγνωρίζει όλα τα θετικά συναισθήματα και εν συνεχεία το μαθαίνουμε να τα βιώνει και να τα μοιράζεται.
  • Περιέργεια: Είναι στη φύση του παιδιού η ακόρεστη όρεξη να μαθαίνει νέα πράγματα. Καλό είναι να μην του δίνεται έτοιμη η λύση, αλλά να ενθαρρύνεται ο πειραματισμός για να φτάσει στον προορισμό.
  • Το παιχνίδι αναπτύσσεται μαζί με το παιδί και συνάμα το αναπτύσσει ολιστικά: πνεύμα, σώμα, φαντασία, γνώσεις, κοινωνικότητα. Δημιουργεί θετικά πρότυπα και πρότυπα συμπεριφοράς. Μέσα από αυτό, το παιδί βιώνει πολλά συναισθήματα. Καλό είναι να θυμόμαστε πως παίζει για να παίζει και όχι για να κερδίζει. Σημαντικό λοιπόν να του δίνουμε ευκαιρίες, χώρο και χρόνο για παιχνίδι.
  • Αναπτύσσουμε την ψυχολογική ανθεκτικότητα του παιδιού: Το θωρακίζουμε απέναντι στην απαισιοδοξία.
  • Η αποδοχή είναι το χώμα μέσα στο οποίο μεγαλώνει ένα παιδί, χρειάζεται βέβαια κόπο και τρόπο. Λέξεις – κλειδιά η εμπιστοσύνη, ο σεβασμός και η ενσυναίσθηση (= η συναισθηματική αντίληψη της κατάστασης του άλλου ατόμου, η κατανόηση των κινήτρων και της συμπεριφοράς του).
  • Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να ακούν προσεκτικά τα παιδιά και να τα ενθαρρύνουν να πουν περισσότερα.
  • Η μη αποδοχή κάνει τα παιδιά να κλείνονται στον εαυτό τους. Αντίθετα τα αποδεκτά παιδιά χτίζουν την αυτοπεποίθησή τους.
  • Είμαστε πρότυπα για τα παιδιά, γι’ αυτό απαιτείται ωριμότητα για να γίνει κάποιος γονέας.
  • Η διδασκαλία οφείλει να συνοδεύεται από το παράδειγμα.
  • Στο τρίγωνο γονέα – παιδιού – εκπαιδευτικού σημαντική είναι η ενθάρρυνση και οι σχέσεις εμπιστοσύνης.

Το τέλος των ομιλιών έδωσε το έναυσμα για διάλογο με το πολυάριθμο ακροατήριο, ενώ η βραδιά ολοκληρώθηκε με την προσφορά αναμνηστικών στους ομιλητές.