Αυτοκινητόδρομος Λεύκτρο – Σπάρτη: Ερωτήματα και προβληματισμοί

0
1023

του Βαγγέλη Μητράκου
__________________________________________________________

Ένας νέος, σύγχρονος αυτοκινητόδρομος είναι σημαντικό και θεμελιακό έργο υποδομής και ανάπτυξης για έναν τόπο! Από την άλλη μεριά, είναι ένα έργο που γίνεται ΜΙΑ φορά κι όχι άλλη. Πρέπει γι’ αυτό, όχι απλώς να είναι καλύτερος από το δρόμο που αντικαθιστά, αλλά να είναι ο καλύτερος. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο δεν μπορούμε παρά να χαιρετίσουμε την ολοκλήρωση και λειτουργία του νέου αυτοκινητόδρομου Σπάρτης – Λεύκτρου, βάζοντας όμως, μέσα στη γενική ευφορία που όλα τα σκεπάζει κι όλα τα αμβλύνει και τα δικαιολογεί, ένα ερώτημα κι έναν προβληματισμό.

Ερώτημα: Γιατί στην αρχική χάραξη του δρόμου δεν ακολουθήθηκε η γεωμετρική αρχή ότι «η ευθεία είναι συντομοτέρα πάσης άλλης γραμμής»;

Με απλά λόγια, γιατί δε συνδέθηκε η Σπάρτη απευθείας με την Τρίπολη, αλλάLeyktro - Sparti πάμε, διά της τεθλασμένης, πρώτα ΒΔ προς Μεγαλόπολη και ύστερα στρίβουμε ΒΑ για να πάμε προς Τρίπολη και Αθήνα; Η χάραξη αυτή (σε ευθεία) έχει λόγο 1/1,4 περίπου, δηλαδή το 1 μέτρο της ευθείας Σπάρτης – Τρίπολης αντιστοιχεί σε 1,4 μέτρα της ευθείας Σπάρτης – Λεύκτρου – Τρίπολης. Αποτέλεσμα αυτής της «ανωμαλίας» είναι ο ταξιδιώτης Αθήνας – Σπάρτης, και αντίστροφα, να κάνει περισσότερα χιλιόμετρα, χωρίς να κερδίζει χρόνο, καταναλώνοντας περισσότερη βενζίνη και πληρώνοντας περισσότερα διόδια. Δηλαδή, η μείωση της απόστασης Σπάρτης – Αθήνας που (εκτός της ασφάλειας) ήταν και δεύτερο βασικό ζητούμενο, καθώς και η συνακόλουθη δραστική χρονική βελτίωση ΔΕΝ επιτεύχθηκαν!

Είναι αυτός ένας σωστός αναπτυξιακός σχεδιασμός που ακουμπά στις ανάγκες των λακώνων και της Λακωνίας; Έστω κι αν το ερώτημα είναι πλέον ακαδημαϊκό, οι υπεύθυνοι αυτής της ανακολουθίας πρέπει να απαντήσουν! Οι λάκωνες δικαιούνται να ξέρουν γιατί (και πάλι) ένα μεγάλο οδικό έργο δεν ανταποκρίθηκε πλήρως στις ανάγκες αυτού του τόπου και των κατοίκων του και ποιοι λόγοι επέβαλαν αυτήν την επιλογή.
Το ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος έχει πολλές στροφές, δεν έχει ΛΕΑ (λωρίδα έκτακτης ανάγκης), είναι μικρή η διαχωριστική νησίδα, δεν είναι πλήρης η σήμανση κλπ κλπ είναι θέματα σημαντικά προς συζήτηση, βελτίωση και προβληματισμό, αλλά υπερκαλύπτονται από το ως άνω βασικό και καθοριστικό ερώτημα, το οποίο, αν κι έχει τεθεί από χρόνια, δεν ακόμα απαντηθεί!

Προβληματισμός: Ο νέος δρόμος θα φέρει ανάπτυξη στη Λακωνία ή θα την υποβαθμίσει περαιτέρω;

Όταν ένας νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέει μια περιοχή αναπτυγμένη (Μεσσηνία – Καλαμάτα) με μιαν υποβαθμισμένη (Λακωνία – Σπάρτη), τότε, νομοτελειακά, η αναπτυγμένη περιοχή απορροφά την υποβαθμισμένη. Μακάρι να διαψευσθεί αυτή η νομοτέλεια, αλλά πολύ αμφιβάλλω. Αυτό θα φανεί και από τα στατιστικά στοιχεία κίνησης του αυτοκινητόδρομου, αν δηλαδή η κίνηση από Καλαμάτα προς Σπάρτη θα είναι μεγαλύτερη ή μικρότερη από την κίνηση από Σπάρτη προς Καλαμάτα.

Σε κάθε περίπτωση οι υπεύθυνοι άρχοντες αυτού του τόπου πρέπει να κάνουν τα αδύνατα – δυνατά προς την κατεύθυνση της τοπικής ανάπτυξης, ώστε να γίνουμε ανταγωνιστικοί προς τους γείτονες και να μην καταστεί ο νέος αυτοκινητόδρομος εργαλείο για υποβάθμιση κι όχι για ανάπτυξη της Σπάρτης και της Λακωνίας ευρύτερα!

Ίδωμεν!