“Ευ Πειραματίζεσθαι” στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Σπάρτης

0
154
eu peiramatizesthai

eu peiramatizesthai (1)

Βιωματική μάθηση, πείραμα και παιχνίδι, συνδυάστηκαν αποτελεσματικά στο 2ο ολοήμερο δημοτικό σχολείο Σπάρτης, τη Δευτέρα 15 Ιουνίου. Πρόκειται για έναν ακόμη σχολικό διαγωνισμό-παιχνίδι αναζήτησης κρυμμένου θησαυρού που διοργανώθηκε από το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας και το σύλλογο γονέων του σχολείου, με τη συνεργασία της διευθύντριας και των διδασκόντων της έκτης τάξης.

Η διαδικασία είχε ως εξής: τετραμελείς και πενταμελείς ομάδες μαθητώνeu peiramatizesthai (2) της στ΄ τάξης επιδόθηκαν στην αναζήτηση ενός θησαυρού φυσικών επιστημών, που βρισκόταν κρυμμένος σε χώρο του σχολείου. Για την επίτευξη του στόχου αυτού έπρεπε να εργαστούν σε ειδικά διαμορφωμένους «πειραματικούς σταθμούς», οι οποίοι είχαν εφοδιαστεί με όργανα, υλικά και σκεύη για την πραγματοποίηση πειραμάτων βιολογίας, φυσικής και χημείας. Εκτελώντας τα πειράματα, οι μαθητές έκαναν παρατηρήσεις, πήραν μετρήσεις, τις επεξεργάστηκαν, τις συζήτησαν και κατέληξαν σε συμπεράσματα, ενώ παράλληλα, απαντώντας στις ερωτήσεις των αντίστοιχων φύλλων αξιολόγησης, κέρδιζαν μονάδες επιτυχίας για να οδηγηθούν στο θησαυρό – στόχο τους. Οι μαθητές, με ιδιαίτερο ζήλο, μεταξύ άλλων, μέτρησαν την πυκνότητα στερεού σώματος, εφαρμόζοντας το ιστορικό πείραμα του Αρχιμήδη, παρατήρησαν εντυπωσιακές χημικές αντιδράσεις εξουδετέρωσης οξέων – βάσεων και εφαρμογών τους στην καθημερινή ζωή, διαπίστωσαν πειραματικά την επίδραση της θερμότητας στον όγκο των στερεών σωμάτων, την ηλέκτριση των σωμάτων και τα μαγνητικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος, ανακάλυψαν τον τρόπο δημιουργίας του ηλεκτρικού ρεύματος με το φαινόμενο της επαγωγής, προβληματίστηκαν παρατηρώντας μέσω του πειράματος την καταστροφική επίδραση της όξινης βροχής στα μαρμάρινα μνημεία και τα υδάτινα οικοσυστήματα.

Με τον τρόπο αυτό, τα παιδιά εκτέλεσαν εννέα εργαστηριακές ασκήσεις της διδακτέας ύλης του μαθήματος «Φυσικά» των τάξεων ε΄ και στ΄ δημοτικού, εκτιμώντας έτσι τη γοητεία των φυσικών επιστημών και τη σχέση τους με την καθημερινή ζωή, αλλά και την αξία, τη λειτουργία και τη δυναμική της ομάδας.

eu peiramatizesthai

Απαντώντας ορθά στα ερωτήματα των φύλλων αξιολόγησης και αποκρυπτογραφώντας βάσει αυτών έναν πραγματικά απαιτητικό γρίφο, οι ομάδες οδηγήθηκαν, με μικρή χρονική διαφορά μεταξύ τους, στην κρύπτη του θησαυρού: μεγεθυντικοί φακοί για τα μέλη της πρώτης ομάδας, ώστε να ξεκινήσουν τη… σταδιοδρομία τους ως «μικροί ερευνητές», και αντίτυπα του ποιήματος «Ιθάκη» του Κ.Π. Καβάφη, ως μηνύματος ζωής, για τα μέλη της δεύτερης ομάδας!

Η συμμετοχή των μαθητών ήταν ενθουσιώδης, η συνεργασία τους άριστη και οι επιδόσεις τους υψηλές. Για την επιτυχή έκβαση της διοργάνωσης συνεργάστηκαν η διευθύντρια του σχολείου κ. Ελένη Δαράκη, η υπεύθυνη του ΕΚΦΕ της Δ/νσης Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας κ. Ελένη Παλούμπα, η χημικός του 2ου γενικού λυκείου Σπάρτης και γραμματέας του συλλόγου γονέων του σχολείου κ. Γεωργία Ανδριοπούλου και οι διδάσκοντες εκπαιδευτικοί της στ΄ τάξης κ.κ. Γεωργία Μπούτου και Παναγιώτης Χονδρός.

Η δράση «Ευ πειραματίζεσθαι» εφοδίασε τους απόφοιτους του 2ου δημοτικού για το συναρπαστικό ταξίδι τους στον κόσμο των φυσικών επιστημών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και, μετά την αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής της, θα μπορούσε και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση να γίνει θεσμός!