Π. Γεωργανές: «Ο κόσμος να κάνει έρευνα αγοράς»

0
194
Georganes Panagiotis

Georganes Panagiotis

Με αφορμή την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων, το www.laconialive.gr συνομίλησε με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Σπάρτης κ. Παναγιώτη Γεωργανέ, ανίχνευσε τα προβλήματα του εμπορικού κόσμου και παραθέτει οδηγίες προς «ναυτιλλομένους» ενόψει των προσεχών αγορών.

Αποτιμώντας τη χρονιά που πέρασε, πείτε μας σε τι επίπεδα κινήθηκε η εμπορική κίνηση το 2013.

Το ’13 ήταν μια κακή χρονιά για το εμπόριο, τόσο πανελλαδικά όσο και για το νομό μας. Εξαιρείται η καλοκαιρινή περίοδος (δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου) και το δεκαήμερο των προεκπτώσεων (1-10 Νοεμβρίου). Κίνηση επίσης δημιουργήθηκε στα καταστήματα της πόλης μας τις τελευταίες ημέρες της εορταστικής περιόδου.

Εκτίμησή μας όμως είναι πως η κίνηση αυτή δεν αρκεί για να καλύψουν οι επαγγελματίες τις υποχρεώσεις τους, που το τελευταίο διάστημα είναι ιδιαιτέρως αυξημένες λόγω των φορολογικών και εισπρακτικών μέτρων που έχει επιβάλει η κυβέρνηση.

Για την εορταστική περίοδο, αυτό που παρατηρήθηκε ήταν μεν κίνηση στο δρόμο, στις βιτρίνες, ακόμη και μέσα στα καταστήματα, αλλά όχι αγορές.

Τις τελευταίες ημέρες έγιναν και αγορές. Ο κόσμος όμως προσπάθησε να πάρει ό,τι πιο οικονομικό μπορούσε. Βέβαια προσπαθούσε πάντοτε να επιλέγει προϊόντα καλής ποιότητας σε καλές τιμές. Αυτό ασφαλώς δεν το καταφέρνει όλες τις φορές.

Το μέλημα πάντως το δικό μας ως επαγγελματιών είναι να πέσουν οι τιμές. Ωστόσο δεν το έχουμε καταφέρει στο βαθμό που θα θέλαμε, διότι δεν εξαρτάται από μας.

Θεωρείτε ότι αυτό είναι θέμα κρατικού προγραμματισμού;

Δεν θα το έλεγα. Είναι θέμα των πολυεθνικών. Δηλαδή όταν αυξάνεται η τιμή στο βαμβάκι, με βάση το οποίο παράγονται καλά και υγιεινά προϊόντα, αυτό συμπαρασύρει τα πάντα.

Το μέτρο του ανοίγματος των καταστημάτων κάποιες Κυριακές θεωρείτε ότι απέδωσε;

Εμείς πριν την εφαρμογή του είχαμε απαντήσει κάθετα όχι. Ομόφωνα. Είχαμε εξαιρέσει τις δύο Κυριακές, τις οποίες και ανοίξαμε, στις 22 και 29 Δεκεμβρίου. Αυτές τις ημέρες υπάρχει πράγματι λόγος να είναι ανοικτά τα καταστήματα. Μόνο όμως αυτές και καμία άλλη. Άλλωστε η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών συλλόγων της χώρας έχει ταχθεί ενάντια στο μέτρο.

Θεωρείτε ότι ευνοεί κάποιους;

Ναι, σαφώς, τα μεγάλα καταστήματα. Δε νομίζω ότι λείπουν αυτή τη στιγμή οι ώρες από τον καταναλωτή και δεν προλαβαίνει να δαπανήσει τα χρήματα που έχει στην τσέπη του. Όταν βλέπουμε ότι όλη την εβδομάδα δεν υπάρχει δουλειά στα καταστήματα, σημαίνει ότι ο πελάτης δεν έχει χρήματα.

Άρα η Κυριακή μας αφαιρεί χωρίς λόγο ώρες από την ξεκούραση και την οικογενειακή μας θαλπωρή, προσθέτοντας ταυτόχρονα έξοδα στην επιχείρησή μας.

Υπάρχουν εκτιμήσεις ότι το 2014 ενδέχεται να είναι η πιο μαύρη χρονιά για τον εμπορικό κλάδο. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή;

Θεωρούμε ότι θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά. Γι’ αυτό και συνιστούμε στα μέλη μας ψυχραιμία -όσο είναι δυνατόν για κάποιον που η τσέπη του είναι άδεια και οι υποχρεώσεις «τρέχουν».

Δημιουργούνται τραγωδίες. Όταν κάποιος επιστρέφει στο σπίτι του το μεσημέρι χωρίς να έχει χρήματα για να προμηθευτεί η οικογένειά του τα απαραίτητα, εκεί πραγματικά υπάρχει πρόβλημα. Και όταν έχει μείνει και ανασφάλιστος, που είναι ακόμη χειρότερο γιατί δεν μπορεί να πάει ούτε τα παιδιά του στο γιατρό, καταλαβαίνετε πώς αισθάνεται.

Εκείνο που ζητούμε από κάθε εμπλεκόμενο φορέα είναι να «νοικοκυρευτεί» το κράτος, ώστε να μειωθούν οι φόροι και να περισσέψουν χρήματα από τον πολίτη για να πέσουν στην αγορά. Η συνταγή που ακολουθείται όλα αυτά τα χρόνια είναι λάθος, πράγμα που έχει αποδειχθεί. Άλλωστε και το ίδιο το κράτος βγαίνει χαμένο. Γι’ αυτό το «συμμάζεμά» του θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα και για τους εμπόρους και συνολικά για την ελληνική κοινωνία.

Από τις εκπτώσεις που ξεκινούν, τι έχουν να περιμένουν οι καταναλωτές; Εκτιμάτε πως οι έμποροι εδώ θα προβούν σε γενναίες μειώσεις τιμών; Έχουν το περιθώριο;

Απ’ ό,τι έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια, οι εκπτώσεις φτάνουν μέχρι και το 60%. Ξεκινούν από 20% και διαμορφώνονται ανάλογα με το τι δυνατότητες έχει ο κάθε επιχειρηματίας. Θεωρώ ότι δεν θα είναι πρόβλημα οι τιμές των προϊόντων.

Και μπορεί η κρίση να υπάρχει και να έχει μειώσει τις καταναλωτικές μας ανάγκες, αλλά σίγουρα όλοι κάτι χρειαζόμαστε. Από αυτό το κάτι λοιπόν που έχει ανάγκη άμεσα ο καταναλωτής, περιμένουμε να επιβιώσουμε κι εμείς. Δεν ζητάμε από εκείνον να αγοράσει υπερβολικά πράγματα από τις επιχειρήσεις μας. Εξάλλου έτσι θα επιβιώσει και το κράτος. Όλα αυτά είναι κύκλος.

Τι συμβουλεύετε τους καταναλωτές να προσέχουν την περίοδο των εκπτώσεων;

Καταρχάς να πούμε ότι βάσει νόμου οι εκπτώσεις ξεκινούν από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου. Επίσης δίνεται η δυνατότητα προαιρετικά την πρώτη Κυριακή μετά την έναρξή τους να είναι ανοικτά τα καταστήματα. Εμείς, όπως προείπαμε όμως, έχουμε ως σύλλογος προτείνει την Κυριακή 19 Ιανουαρίου να παραμείνουν κλειστά στην πόλη της Σπάρτης.

Ως προς το τι πρέπει να προσέχει ο καταναλωτής, πρέπει καταρχάς το κατάστημα να αναγράφει διπλή τιμή στη βιτρίνα. Να διευκρινιστεί βεβαίως πως υπάρχουν και καταστήματα που δεν κάνουν εκπτώσεις ή κάνουν μόνο σε ορισμένα είδη. Όσα προβαίνουν όμως σε έκπτωση είναι υποχρεωμένα να αναρτούν την παλιά τιμή σβησμένη και τη νέα γραμμένη έτσι ώστε να φαίνεται ευκρινώς. Επίσης όταν αναγράφονται ποσοστά έκπτωσης, αυτά θα πρέπει να είναι ακριβή για να μην παραπλανούν τον πελάτη.

Συνιστούμε πάντως στους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς. Έχουμε καλά καταστήματα, με καλά προϊόντα, θα έχουν καλές τιμές, να βγει ο κόσμος και ύστερα από έρευνα αγοράς να κάνει τα ψώνια του.