Ο ΣΥΡΙΖΑ απαντά στον Θανάση Δαβάκη για το Λεύκτρο – Σπάρτη

0
508

«Η Λακωνία θα συνδεθεί με σύγχρονο αυτοκινητόδρομο στο τέλος Απριλίου του 2016». Τον τίτλο αυτό φέρει ανακοίνωση της νομαρχιακής επιτροπής Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία απαντά με αιχμηρό τρόπο σε προγενέστερη δήλωση του βουλευτή κ. Δαβάκη. Διαβάστε ολόκληρη την απάντηση:

«Προσπαθώντας να κρύψει τις τεράστιες ευθύνες των κυβερνήσεων της ΝΔ και ιδιαίτερα της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, με περισσή υποκρισία ο βουλευτής κ. Δαβάκης με άρθρο του στις 17/12/15 μιλάει για αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Λεύκτρου – Σπάρτης. Προσπαθεί επίσης να κρύψει την στενοχώρια του που το έργο θα το ολοκληρώσει, μετά από μια σύντομη και συμφέρουσα διαπραγμάτευση για το ελληνικό δημόσιο, και θα το αποδώσει στον πελοποννησιακό λαό η κυβέρνηση της αριστεράς.

Από τις αρχές του 2015 με την ανάληψη της κυβέρνησης από το ΣΥΡΙΖΑ πολλά στελέχη από το χώρο της ΝΔ στο επίπεδο τις Περιφέρειας Πελοποννήσου αλλά και του νομού, πιστεύοντας ότι έτσι θα αντιπολιτευτούν την κυβέρνηση, την καλούσαν να προχωρήσει στην άνευ όρων ολοκλήρωση του έργου, υποτασσόμενη ακόμα και στους όρους του παραχωρησιούχου, αρκεί μέχρι το καλοκαίρι να δοθεί στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος.

Δύο σκέψεις γεννιούνται στο μυαλό μας. Πρώτη, ότι η προστασία του δημόσιου συμφέροντος για αυτούς είναι απλά «ηρωικές κραυγές» που ποτέ ως κυβέρνηση η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ δεν τόλμησαν να ανοίξουν το στόμα τους και να ψελλίσουν, πλήρως υποταγμένοι στους εθνικούς εργολάβους. Η δεύτερη είναι πιθανά να τους έχει κυρίευσει ο φόβος ότι σε μια πιθανή βαρυχειμωνιά το πολυδιαφημισμένο έργο της παράκαμψης των Βουτιάνων θα καταρρεύσει με αποτέλεσμα ο άξονας Σπάρτης – Τρίπολης να διακοπεί.

Για ποιους άλλωστε λόγους αρχές καλοκαιριού στην περιφερειακή ενότητα γίνονταν συσκέψεις και γράφονταν υπομνήματα στο υπουργείο Υποδομών για άμεση ολοκλήρωση του έργου; Προς τι η πίεση σε μια κυβέρνηση έξι μηνών να προχωρήσει στην αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης όπως απαιτούσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων από το 2013;

Ποιο είναι το ιστορικό;

Το έργο ξεκίνησε το 2008. Με βάση την προσφορά του παραχωρησιούχου, στο διαγωνισμό η μέγιστη επιδότηση λειτουργίας ανερχόταν σε 200 εκατομμύρια, με ακρίβεια 199 εκατομμύρια. Το κύριο δάνειο παρασχέθηκε από έναν μεγάλο αριθμό εμπορικών τραπεζών, με κύριο χρηματοδότη και κύρια χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Από το Μάρτιο του 2013, λόγω της επιδείνωσης της οικονομικής κρίσης και της μείωσης των κυκλοφοριακών φόρτων, τέθηκε το ζήτημα της αδυναμίας αποπληρωμής των δανείων. Το Νοέμβριο του 2013 ανεστάλη, κυρίως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η χρηματοδότηση και, επομένως, το έργο βάλτωσε, σταμάτησε. Ζητήθηκε τότε πρόβλεψη για πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας, αν συνεχιστούν και τα υπόλοιπα χρόνια της παραχώρησης οι μειώσεις των κυκλοφοριακών φόρτων, από 200 εκατομμύρια στα 330 εκατομμύρια.

Το σχέδιο αυτό της σύμβασης στάλθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο το Νοέμβριο του ’14. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ζήτησε εξηγήσεις από το υπουργείο το Δεκέμβριο του 2014, η οριστική απάντηση και έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου δόθηκε στις 9 Ιουλίου του 2015.

Θα βάλουμε τώρα μερικά ερωτήματα που δείχνουν γιατί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «στέρησε αδικαιολόγητα χωρίς κανένα επιπλέον κέρδος, την Πελοπόννησο και ιδιαίτερα τη Λακωνία, για έναν ακόμη χρόνο, από ένα έργο μεγάλης αναπτυξιακής πνοής».

Γιατί δεν αναθεώρησε η προηγούμενη κυβέρνηση τη σύμβαση του αυτοκινητόδρομου «Μορέα» μαζί με τους υπόλοιπους τέσσερις αυτοκινητόδρομους το Δεκέμβρη του ’13; Είναι ένα ερώτημα. Γιατί, ενώ υπάρχει κοινή επιστολή των τότε υπουργών Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη προς την Ευρωπαϊκή Ένωση από το καλοκαίρι του ’13, που διαβεβαιώνει τις ευρωπαϊκές αρχές ότι η κυβέρνηση θα πραγματοποιήσει σε σύντομο χρόνο την επανεκκίνηση του «Μορέα», μέχρι τον Γενάρη του ’15 δεν πραγματοποιήσατε σε ελάχιστο χρόνο τη δέσμευσή σας, κ. Δαβάκη, ευτελίζοντας, όπως λέτε, τη χώρα και την αξιοπιστία της και το επενδυτικό κλίμα; Τι αποτύπωμα πολιτικής και αναπτυξιακής ευαισθησίας αφήνει μια κυβέρνηση σαν τη δική σας, που δεν καταφέρνει να ολοκληρώσει ένα έργο που εξελίσσεται; Ένα έργο που στα κύρια τμήματά του ήταν ολοκληρωμένο; Το 92% έχει καλυφθεί. Ένα έργο που εν τέλει γίνεται και στην πατρίδα του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά;

Είναι προφανές βέβαια ότι η σύμβαση ήταν χρόνια στο συρτάρι του υπουργού της κυβέρνησης Σαμαρά.

Γι’ αυτό και η σημερινή συμφωνία, επειδή εμείς πραγματικά διαπραγματευτήκαμε -δεν διαπραγματευτήκαμε άλλα πράγματα- έχει πρόσθετα.

Πρώτον, την ολοκλήρωση των εργασιών στα τέλη του Απριλίου 2016.

Δεύτερον, ότι ο παραχωρησιούχος θα καταρτίσει και θα υποβάλει προς έγκριση στο δημόσιο, το αργότερο δύο μήνες πριν από το τέλος των εργασιών κατασκευής, την ανάπτυξη του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων που έχει εγκατασταθεί στο έργο.

Τρίτον, ότι ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση για σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης, μετά την κατασκευή του έργου, μέσα σε δεκαοκτώ μήνες, για την τροποποίηση και το σενάριο μείωσης οριζόντια των διοδίων.

Τέταρτον, ο παραχωρησιούχος θα προχωρήσει στην παροχή κλιμακωτών εκπτώσεων μέχρι και 70% σε συχνούς τοπικούς χρήστες του αυτοκινητοδρόμου, ανάλογα με τον αριθμό διελεύσεων.

Πέμπτον, για τα άτομα με αναπηρία θα υπάρχει απαλλαγή από την καταβολή διοδίων, που θα πραγματοποιείται μέσω ειδικής κάρτας.

Έκτον, αντιμετωπίζεται το πρόβλημα των μόνιμων κατοίκων όπου δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτησή τους, με την καθιέρωση ειδικής ρύθμισης, όπως στην περίπτωση των κατοίκων του Σπαθοβουνίου, και ελεύθερων μετακινήσεων σε επίπεδο καλλικρατικού δήμου.

Έβδομον, συμφωνείται η ελεύθερη δίοδος των εκλογέων και η άνευ καταβολής αντιτίμου διοδίων διέλευσή τους από τους σταθμούς διοδίων του έργου καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας της διεξαγωγής των εθνικών και αυτοδιοικητικών εκλογών.

Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να εκπονήσει τρεις μελέτες και να τις παραδώσει στο υπουργείο για το νομό Μεσσηνίας. Είναι το Καλό Νερό – Τσακώνα σύνδεση με αυτοκινητόδρομο Κυπαρισσίας, προϋπολογισμού 6 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ, τη μελέτη και εργασίες αναβάθμισης με παρακάμψεις της εθνικής οδού Καλαμάτας – Ρυζόμυλου, προϋπολογισμού 1,5 εκατομμυρίου ευρώ συν ΦΠΑ, και τις μελέτες του οδικού άξονα Ρυζόμυλου – Πύλου, παράκαμψη Πύλου – Μεθώνης, προϋπολογισμού 2,5 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ. Συνολικά με το ΦΠΑ 12.300.000.

Πρόσθετα, στο οικονομικό κομμάτι ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να εκπονήσει, πριν από την ολοκλήρωση των κατασκευών, τις αναγκαίες μελέτες για την υιοθέτηση μέτρων βελτίωσης της αναλογικής χρέωσης. Οι δαπάνες του έργου μειώθηκαν κατά 10% έως 12% και περιορίζουν την πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας. Τροποποιείται προς όφελος του δημοσίου ο υπολογισμός των αποζημιώσεων προς τον παραχωρησιούχο, λόγω καθυστέρησης έναρξης περιόδου επιδοτούμενης λειτουργίας.

Παραιτείται από το μεγαλύτερο μέρος των αξιώσεών του για καταβολή αποζημιώσεων από το ελληνικό δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από την αρχική σύμβαση παραχώρησης, το οποίο ανέρχεται σε 106,6 εκατομμύρια ευρώ. Αποδέχεται τον περιορισμό του ενδεχόμενου εσωτερικού δείκτη απόδοσης, του γνωστού IRR, σε περίπτωση αύξησης της κυκλοφορίας, οριζόμενου κατά ανώτατο σε 5%. Διατηρούν οι δανειστές τους αρχικούς χρηματοδοτικούς όρους και ιδίως τα πολύ ευνοϊκά χαμηλά επιτόκια που συμφωνήθηκαν κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης το 2008.

Μειώθηκαν τα δάνεια που έχουν δεσμευθεί για το έργο κατά 40 εκατομμύρια. Οι αποζημιώσεις του παραχωρησιούχου στην περίοδο που ήταν υπουργός ο κ. Καλογιάννης ανερχόταν σε 67,5 εκατομμύρια ευρώ και του κατασκευαστή σε 62,5 εκατομμύρια, συνολικά 130 εκατομμύρια. Στην περίοδο που ήταν υπουργός ο κ. Χρυσοχοίδης σε 105,53 εκατομμύρια του παραχωρησιούχου και σε 77 εκατομμύρια του κατασκευαστή, συνολικά 182,53 εκατομμύρια. Και σήμερα είναι σε 56,5 εκατομμύρια ευρώ του κατασκευαστή και 23 εκατομμύρια του παραχωρησιούχου, δηλαδή σε 79,5 εκατομμύρια, και έχουμε και έναν χρόνο πρόσθετο για αποζημιώσεις.

Δηλαδή, μόνο από τη διαπραγμάτευση που κάναμε για τις αποζημιώσεις έχουμε 102,53 εκατομμύρια λιγότερα, χωρίς να υπολογίζουμε όλα τα προηγούμενα, και 12 εκατομμύρια μελέτες.

Είναι πράγματι πικρό το ποτήρι για τα στελέχη, τους πολιτευτές, τον βουλευτή της ΝΔ. Ας αφήσουν λοιπόν τους αντιπολιτευτικούς λαϊκισμούς, και ας προσγειωθούν στην πραγματικότητα, γιατί ακόμη και σήμερα νοιάζονται περισσότερο για τους παραχωρησιούχους παρά για τον πελοποννησιακό λαό».