“Πελοπόννησος Πρώτα”: Καταγγέλλει πως “αλυσοδένεται” για δεκαετίες η Περιφέρεια στη διαχείριση των απορριμμάτων

0
315

Τους λόγους για τους οποίους καταψήφισαν το αναθεωρημένο ΠΕΣΔΑ αναλύουν με την ακόλουθη ανακοίνωσή τους οι περιφερειακοί σύμβουλοι της παράταξης “Πελοπόννησος Πρώτα” κ.κ. Νίκος Πατσαρίνος (επικεφαλής, Μεσσηνία), Σταύρος Χρυσαδάκος (Λακωνία), Ντίνα βουδούρη (Μεσσηνία), Γεώργιος Γαβρήλος (Αργολίδα), Τάκης Γατσόπουλος (Αρκαδία), Παν/της Γκανάς (Αρκαδία), Στέλλα Καρλαύτη (Μεσσηνία), Περικλής Μενούνος (Κορινθία) και Μαρίνα Πιέρρου (Κορινθία):

“Στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου στις 20/2, στη συζήτηση του θέματος «Έγκριση του αναθεωρημένου περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ)» και με πρωταγωνιστές τον κ. Τατούλη και την ΤΕΡΝΑ, «αλυσοδένεται» για δεκαετίες η Περιφέρεια Πελοποννήσου στη διαχείριση των απορριμμάτων. Αυτό έγινε με απόφαση της πλειοψηφίας, αν και καταψήφισαν όλες οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης.

Η παράταξή μας καταψήφισε την αναθεώρηση του συγκεκριμένου ΠΕΣΔΑ γιατί:
– Δεν συνάδει με τα εγκεκριμένα εθνικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) και εθνικό στρατηγικό σχέδιο πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων, αλλά και με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, όπως εκφράζονται πρόσφατα με τα τελευταία έγγραφα από 30/8/16 και 3/2/17 της Γενικής Δ/νσης Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
– Αν και αρμόδιος φορέας σύνταξης του ΠΕΣΔΑ είναι ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) των δήμων, αγνοήθηκε στο κείμενο που ψηφίστηκε η 3/2016 ομόφωνη απόφασή του.
– Προτάθηκε η λύση 1Β, που προβλέπει μια κεντρική διαχείριση για όλη την Πελοπόννησο, επεξεργασία σύμμεικτων απορριμμάτων, φαραωνικές εγκαταστάσεις ανισοβαρώς κατανεμημένες και μόνο μέρος της διαχείρισης των οργανικών σε 5 μονάδες (μία ανά περιφερειακή ενότητα), υποβαθμίζοντας και αποδυναμώνοντας τις κυρίαρχες δράσεις, που είναι η διαλογή στην πηγή, η ανακύκλωση, η επαναχρησιμοποίηση και η ανάκτηση των υλικών.
– Ταυτίζουν αυτόν τον σχεδιασμό, που φτάνει μέχρι το 2020, με το έργο ΣΔΙΤ της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που φτάνει (αν υπογραφεί) μέχρι το 2045! Θυμίζουμε ότι με το ΣΔΙΤ προβλέπεται ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα και με συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά για τ’ απορρίμματα που θα φτάνουν από τους δήμους στις μονάδες της ΤΕΡΝΑ. Δεσμεύσεις που είναι αντίθετες με τις ισχύουσες σύγχρονες οδηγίες.
– Υπήρξαν πολλές σκόπιμες ελλείψεις ή διαστρεβλώσεις που έγιναν από τη διοίκηση της Περιφέρειας και την εκθέτουν. Έτσι: α) αγνοήθηκαν τα κεφάλαια Γ και Δ της κοινής υπουργικής απόφασης (ΚΥΑ) των 4 υπουργείων για τη ΣΜΠΕ και οι αντίστοιχες αναφορές των δύο γνωμοδοτήσεων των δύο γενικών γραμματέων για τον ΠΕΣΔΑ, β) υποτιμήθηκε και υποβαθμίστηκε η αρμόδια Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας, που στάθηκε ως όφειλε κριτικά, αφού για να εισηγηθεί δεν της δόθηκαν όλα τα στοιχεία όταν και όπως έπρεπε, γ) ενώ υπάρχουν σοβαρές αλλαγές και νέα στοιχεία για τις αρχικές εγκαταστάσεις του ΣΔΙΤ και του αρχικού ΠΕΣΔΑ (μείωση ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας, 12 νέοι σταθμοί μεταφόρτωσης, 5 μονάδες κομποστοποίησης, προτάσεις που αφορούν και τις ποσότητες από τα τοπικά σχέδια διαχείρισης των δήμων (ΤΟΣΔΑ), περιοχή υδροληψίας Σκάλας Λακωνίας, αξιοποίηση δεματοποιητών), δεν γίνεται καμία αναφορά για την ανάγκη επικαιροποίησης των αδειοδοτημένων εγκαταστάσεων, δ) δεν εντάσσονται στο σχεδιασμό οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις των δήμων (ΜΟΛΑΚ, μονάδες επεξεργασίας κ.ά.), ε) δεν καθορίζεται σαφής χρόνος και χώρος για τη μεταβατική διαχείριση, στ) δεν μας απάντησαν μετά το 2020 (μέχρι τότε ισχύει η αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ) και μέχρι το 2045 με ποιο τρόπο κατοχυρώνονται και θα υπάρξουν αλλαγές στη σύμβαση του ΣΔΙΤ σύμφωνα με τις νέες αλλαγές – προσαρμογές ενός νέου ΠΕΣΔΑ.

Στην πορεία έγκρισης του ΠΕΣΔΑ που έγινε κάτω από τη «σκιά» του ΣΔΙΤ αναδείχθηκαν πολλά ζητήματα και βγήκαν πολλά συμπεράσματα:
– Ελαχιστοποιείται έως χάνεται μέχρι το 2045 ο δημόσιος έλεγχος, η δυναμική καθημερινή πολιτική, κοινωνική, επιστημονική και τεχνολογική παρέμβαση.
– Υπερδιογκώθηκαν και υπερκοστολογήθηκαν οι εγκαταστάσεις, απορροφώντας όλους τους διαθέσιμους πόρους, δίνοντας περιθώριο για μεγάλα κέρδη στον ανάδοχο του έργου, αντί να επιστρέφονται ως κίνητρο στους καθημερινούς χρήστες – δημότες, προκειμένου να επιτυγχάνεται ποσοτική και ποιοτική βελτίωση στη διαχείριση των απορριμμάτων.
–Ενώ από τον ΕΣΔΑ προβλέπεται μέχρι το 2020 ότι πρέπει να πηγαίνει για υγειονομική ταφή το 26% των απορριμμάτων, με το ΣΔΙΤ –μέχρι το 2045– η ΤΕΡΝΑ θα μπορεί να πηγαίνει το 45%!

Η Περιφέρεια αξιοποίησε την αδυναμία (πλην εξαιρέσεων) των δήμων για διαχείριση του δικού τους θέματος των απορριμμάτων, όχι για να λύσει το θέμα, αλλά για να επιβάλει το ΣΔΙΤ. Με όλα τα εργαλεία που διαθέτει διαμόρφωσε κατά καιρούς και κατά το δοκούν τους καλούς και κακούς δημάρχους! Σ’ αυτόν το στόχο της εκτός από τις χρηματοδοτήσεις ενέταξε και τους δεματοποιητές και την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ. Από τη διαχείριση αυτών προέκυψαν η μεγάλη αδιαφάνεια και οι καθυστερήσεις, τις οποίες προσπαθεί πάντα να τις ρίξει στους άλλους.

Ο κ. Τατούλης έφτασε στο σημείο από τη μια να μας λέει ότι αποδέχεται τον ΕΣΔΑ και από την άλλη να έχει κάνει προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας! Να παίρνει αποφάσεις στο περιφερειακό συμβούλιο παρουσία των ΜΑΤ και ν’ απαγορεύει σ’ αυτό, άκουσον – άκουσον, τον λόγο στους δημάρχους για το δικό τους θέμα των απορριμμάτων! Να παραποιεί στοιχεία των υπηρεσιών και να απειλεί όποιον έχει διαφορετική άποψη. Να προσπαθεί να εντάξει το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας και να παινεύεται γι’ αυτό, ταυτιζόμενος με ό,τι νεοφιλελεύθερη άποψη υπάρχει! Να διεκδικεί από το κράτος αποκέντρωση στις Περιφέρειες (και καλά κάνει), αλλά να είναι ό,τι πιο «συγκεντρωτικός» υπάρχει στην Περιφέρειά του.

Στην κακή κατάσταση (χειρότερη στη χώρα στη διαχείριση των απορριμμάτων) που βρίσκεται η Περιφέρεια Πελοποννήσου ήταν ευκαιρία να ξεκινήσουμε και να γίνουμε το σωστό παράδειγμα μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής διαχείρισης σε επίπεδο Περιφέρειας. Αντ’ αυτού σε μια περίοδο οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης επιλέγουμε το ΣΔΙΤ, που είναι ό,τι πιο ξεπερασμένο, στατικό, άκαμπτο, σπάταλο, αντιεπιστημονικό, αντιπεριβαλλοντικό – αντιοικολογικό, αντικοινωνικό και αντιλαϊκό.

Με οδηγό τις διαχρονικές σταθερές προτάσεις μας για την αποκεντρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, που σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον και δεν εξυπηρετούν συμφέροντα, θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας βήμα – βήμα απαντώντας καθημερινά στα «ασταθή» και προβληματικά βήματα της Περιφέρειας. Σ’ αυτή την πορεία έχουμε συμμάχους την κοινωνία και δυνάμεις απ’ όλους τους πολιτικούς χώρους.

Υ.Γ. Την «ευγενική» συμπεριφορά του κ. Τατούλη στο περιφερειακό συμβούλιο την αφήνουμε στην κρίση των πολιτών”.