Πότε είναι η κατάλληλη ηλικία να απευθυνθούν οι γονείς σε έναν λογοθεραπευτή

0
198

της λογοθεραπεύτριας Φροσούλας Μπάτζιου


Ποιος είναι ο λογοθεραπευτής;

Ο επιστήμονας που φέρει την ευθύνη της πρόληψης, της αξιολόγησης και της θεραπείας της ομιλίας, του προφορικού και του γραπτού λόγου, της φωνής και της κατάποσης.

Πότε πρέπει οι γονείς να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή;

Όταν:

• Υπάρχει σοβαρή καθυστέρηση στην έναρξη της ομιλίας. Εκεί δηλαδή που το παιδί έχει περάσει τους 18 μήνες και δεν έχει αρχίσει να λέει τις πρώτες του λέξεις.

• Έχει ξεκινήσει, αλλά παραμένει σε ένα στάδιο για πολύ καιρό.

• Έχουν περάσει τα 4 χρόνια και οι προτάσεις του θυμίζουν ακόμα τηλεγράφημα και το λεξιλόγιό του είναι φτωχό.

• Η κατανόησή του είναι περιορισμένη.

• Ενώ μίλησε κανονικά και κάνει προτάσεις, είναι 4 χρονών και η άρθρωσή του δεν είναι καλή και η ομιλία του παραμένει δυσκατάληπτη, κάνει συνεχώς αντικαταστάσεις, λείπουν πολλοί φθόγγοι και το παιδί το καταλαβαίνουν μόνο οι γονείς.

• Είναι 6 χρονών και η άρθρωσή του παρουσιάζει ακόμα διαταραχές.

• Δεν εκφράζεται εντελώς σωστά.

• Η φωνή του είναι βραχνή ή ένρινη.

• Του πονάνε συχνά τα αυτιά.

• Ένας τραυλισμός που επιμένει και δυσκολεύει την επικοινωνία του παιδιού θα πρέπει να κάνει τους γονείς να ζητήσουν τη βοήθεια ενός ειδικού ανεξάρτητα από την ηλικία του.

Ποια είναι η καλύτερη ηλικία για να αποταθεί ο γονέας στον λογοθεραπευτή;

Η καλύτερη ηλικία παρέμβασης είναι μεταξύ 3 και 5 χρονών, όταν ο λόγος βρίσκεται στο βασικότερο και κρισιμότερο στάδιό του. Αυτή η ηλικία είναι ευνοϊκή για την αξιολόγηση και οριακή για την έγκαιρη παρέμβαση. Αυτό δεν σημαίνει ότι ένας γονέας που έχει ανησυχήσει πιο πριν ή που βλέπει τις δυσκολίες παιδιού του δεν μπορεί να απευθυνθεί νωρίτερα.

Γιατί η παρέμβαση πρέπει να είναι έγκαιρη;

Το σημαντικότερο είναι να απευθυνθεί έγκαιρα πριν την ένταξη του παιδιού στο σχολείο. Ένα παιδί όταν ξεκινά το σχολείο θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την ανάπτυξη του προφορικού του λόγου. Αυτό, εξαιτίας της αλληλεξάρτησης του γραπτού με τον προφορικό λόγο. Εάν υπάρχουν δυσκολίες στον προφορικό λόγο, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να μεταφερθούν αυτές και στον γραπτό. Αν για παράδειγμα το παιδί συγχέει όταν μιλάει το /Σ/ με το /Θ/ ή το /Δ/ με το /Β/ και αυτό συμβαίνει γιατί δεν μπορεί να αντιληφθεί τη διαφορά των δύο φθόγγων, θα τα μπερδεύει και στον γραπτό λόγο.

Η έγκαιρη και σωστή διάγνωση τυχόν διαταραχών στο λόγο και την ομιλία, η επιλογή του σωστού θεραπευτικού προγράμματος και η σύγχρονη δουλειά με την οικογένεια διευκολύνουν την ομαλή ένταξη ενός παιδιού με δυσκολίες στο σχολικό πλαίσιο.

Για περισσότερες πληροφορίες κλείστε ραντεβού για μια δωρεάν αξιολόγηση!

Κέντρο Λογοθεραπείας “Χάρισμα”

Αγησιλάου 48, Σπάρτη

τηλ. 2731 5 51035, 6942976751