Πώς θα εμπλουτίσετε το λεξιλόγιο του παιδιού σας

0
1243

Η ανάπτυξη του λεξιλογίου στα παιδιά είναι μια πρόκληση για τον γονέα και τον δάσκαλο. Τα περισσότερα παιδιά -πόσο μάλλον τα παιδιά που αντιμετωπίζουν κάποια μαθησιακή δυσκολία- δεν είναι διατεθειμένα να διαβάσουν πολλά λογοτεχνικά βιβλία, όπως συχνά τους προτείνεται, προκειμένου εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.

Σας προτείνουμε, λοιπόν, μερικούς πρακτικούς, εύκολους και ευχάριστους τρόπους με τους οποίους θα ενισχύσετε το λεξιλόγιο του παιδιού:

Αποφυγή απλουστευμένου λεξιλογίου: Συχνά απλουστεύουμε τη δομή του λόγου και το λεξιλόγιό μας, στην προσπάθεια να γίνουμε κατανοητοί στα παιδιά. Όσο καλή και να είναι όμως η πρόθεσή μας, δεν δίνουμε στα παιδιά ερεθίσματα για να βελτιώσουν το λεξιλόγιό τους. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι πρέπει να φτάσουμε σε ακρότητες.

Χρήση εικονογραφημένων λεξικών: Τα θεματικά αυτά λεξικά παρέχουν τη δυνατότητα στο παιδί, μέσα από ένα ευχάριστο παιχνίδι, να μάθει και να χρησιμοποιεί στην περιγραφή εικόνων τόσο νέες λέξεις όσο και φράσεις που αφορούν το εκάστοτε υπό συζήτηση θέμα.

Συζήτηση για τα τηλεοπτικά προγράμματα που παρακολουθεί το παιδί: Παρότι η τηλεόραση δεν ευνοεί από μόνη της την ανάπτυξη λεξιλογίου, εάν ο γονέας συμμετέχει ενεργά και συζητά με το παιδί γύρω από τα θέματα που παρακολούθησαν, μπορεί να προκύψουν ενδιαφέρουσες συζητήσεις γύρω από έννοιες όπως η φιλία, η αγάπη, το bullying κτλ.

Παιχνίδι λεξιλογίου μέσω ζωγραφικής: Ο γονέας προτείνει δύο ή τρία γενικά θέματα στο παιδί και εκείνο επιλέγει ένα για να το ζωγραφίσει. Έπειτα, ακολουθεί συζήτηση σχετικά με την εικόνα και το λεξιλόγιο που σχετίζεται με αυτήν.

Παραμύθια: Ο γονέας διαβάζει μια ιστορία, σταματά σε μία λέξη δύσκολη ή ασυνήθιστη και συζητά με το παιδί τη σημασία της, δίνοντας πολλά παραδείγματα.

Μαντεύω τη λέξη: Ο γονέας περιγράφει μία λέξη, και το παιδί προσπαθεί να τη μαντέψει. Έπειτα οι ρόλοι αλλάζουν και το παιδί είναι αυτό που περιγράφει. Μετακίνηση με το αυτοκίνητο: Αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για συζήτηση με χρήση νέου λεξιλογίου, καθώς τα ερεθίσματα είναι πολλά. Εξάλλου, τα παιδιά τις πιο πολλές φορές κάνουν από μόνα τους ερωτήσεις σχετικά με το τι είναι το ένα και τι το άλλο.

Επανάληψη του νέου λεξιλογίου: Βρίσκουμε ευκαιρίες μέσα από την καθημερινότητα να επαναλαμβάνουμε το νέο λεξιλόγιο. Αν οι ευκαιρίες δεν προκύπτουν από μόνες τους, φέρνουμε εμείς τη συζήτηση στο θέμα που θέλουμε.

Φροσούλα Μπάτζιου (λογοθεραπεύτρια)
Κέντρο Λογοθεραπείας «Χάρισμα»
Αγησιλάου 48, Σπάρτη
τηλ. 2731 5 51035