ΣΥΡΙΖΑ Λακωνίας: “Να μην ανησυχούν οι γονείς για τις αλλαγές στα ολοήμερα σχολεία – Γίνονται για καλό”

0
566
sxoleio

Ανακοίνωση με τίτλο “Οι πραγματικές αλλαγές με τον ενιαίο τύπο ολοήμερου δημοτικού σχολείου” εξέδωσε το τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Λακωνίας, επιδιώκοντας να παράσχει διευκρινίσεις και να διασκεδάσει τις ανησυχίες των γονέων:

«Πρόσφατα δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1324/11-05-2016 ο Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου και ως συνήθως, όπως συμβαίνει σε κάθε νοSyrizaμοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση, σε ένα πλαίσιο δημιουργίας πανικού και παραπληροφόρησης της κοινής γνώμης, με όχημα τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης, ξεκινούν οι επαγγελματίες υπονομευτές την αποδόμηση. Την ίδια τακτική, όπως είναι για αυτούς φυσικό, ακολουθούν και στα ευαίσθητα θέματα της εκπαίδευσης. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη “σκόνη” που σήκωσαν πριν ένα μήνα με τη δήθεν κατάργηση των τμημάτων ένταξης στο δημοτικό σχολείο, κάτι που όχι μόνο δεν προβλέπει η νέα νομοθετική ρύθμιση, αλλά αντίθετα σύντομα θα έχουμε την ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης σε α/θμια και β/θμια, κάτι που θα συμβεί μετά από οχτώ χρόνια αδράνειας και ανυπαρξίας νέων ιδρύσεων. Προς επιβεβαίωση των ανωτέρω, πρόσφατα τα δημοτικά συμβούλια Σπάρτης, Ευρώτα και Μονεμβάσιας γνωμοδότησαν υπέρ της ίδρυσης των νέων τμημάτων ένταξης, μετά από τις προτάσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.

Τα θέματα παιδείας δεν προσφέρονται για μικροκομματική εκμετάλλευση. Αλλά μπροστά στο μπαράζ παραπληροφόρησης και κινδυνολογίας που αναστατώνει την κοινωνία με κορώνες του τύπου «καταργούνται τα τμήματα ένταξης», «καταργούνται τα ολοήμερα σχολεία», «αλλάζουν το σχολείο και καταργούνται μαθήματα», είναι ανάγκη να πούμε ότι:

Αυτό που καταργείται είναι η συνύπαρξη και διαιώνιση
προνομιακών και μη προνομιακών σχολείων.

Πρώτο, ο ενιαίος τύπος ολοήμερου δημοτικού σχολείου στηρίζεται στη συνταγματική επιταγή για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση των μαθητών της ίδιας βαθμίδας. Μέχρι σήμερα μόνο 1.337 δημοτικά σχολεία στη χώρα, τα ονομαζόμενα ΕΑΕΠ, είχαν διαφορετικό ωρολόγιο πρόγραμμα και περισσότερα διδακτικά αντικείμενα από τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας. Τα σχολεία αυτά ολοκλήρωναν τον πρωινό κύκλο μαθημάτων για όλες τις τάξεις του δημοτικού στις 14.00′ και το ολοήμερο πρόγραμμά τους συνεχιζόταν έως τις 16.15′. Για τους μαθητές των σχολείων αυτών η 7η διδακτική ώρα (13.20′ – 14.00′) ήταν ιδιαίτερα εξαντλητική χωρίς τα προσδοκώμενα παιδαγωγικά αποτελέσματα.

Τι συνέβαινε όμως στα υπόλοιπα μη ΕΑΕΠ σχολεία; Οι μαθητές της α΄ και β΄ τάξης σχολούσαν στις 12.15′ (δηλ. δύο διδακτικές ώρες λιγότερες), στις γ΄ και δ΄ τάξεις ολοκλήρωναν στις 13.15′ (μία διδακτική ώρα λιγότερη), ενώ στις ε΄ και στ΄ τάξεις τρεις φορές την εβδομάδα σχολούσαν στις 13.15′ και δύο στις 14.00′. Δηλαδή μαθητές της ίδιας πόλης και γειτονιάς, εάν φοιτούσαν σε ΕΑΕΠ σχολούσαν στις 14.00′, εάν φοιτούσαν σε μη ΕΑΕΠ σχολούσαν στις 13.15′, ακόμα και στις 12.25′.

Στο πλαίσιο της ισοτιμίας και της ισότητας των μαθητών σε θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική διαδικασία, τα 3.555 δημοτικά σχολεία από 4/θέσια και πάνω θα ολοκληρώνουν τον πρωινό τους κύκλο στις 13.15′ και το ολοήμερο πρόγραμμά τους στις 16.00′.

Δεύτερο, στα σχολεία ΕΑΕΠ (1.337 σχολεία πανελλαδικά) διδάσκονταν οι μαθητές περισσότερες ώρες αγγλικά, φυσική αγωγή και εικαστικά, αλλά και περισσότερα μαθήματα, όπως της πληροφορικής (ΤΠΕ), της θεατρικής αγωγής, σε σχέση με τα υπόλοιπα μη ΕΑΕΠ σχολεία.

Από τη νέα σχολική χρονιά, για όλα τα σχολεία (3.555 σχολεία) από 4/θέσια και πάνω θα έχουμε τα ίδια διδακτικά αντικείμενα (μαθήματα) για τις ίδιες ώρες. Για όλους τους μαθητές πλέον πληροφορική, θεατρική αγωγή, περισσότερες ώρες αγγλικά (από την α΄ δημοτικού), γυμναστική και 2η ξένη γλώσσα.

Τρίτο, μέχρι σήμερα δινόταν η δυνατότητα μόνο σε 6/θέσια και πάνω δημοτικά σχολεία να λειτουργήσει τμήμα με ολοήμερο πρόγραμμα. Σε 4/θέσια και 5/θέσια σχολεία ολοήμερο τμήμα λειτουργούσε μόνο αν ο συνολικός αριθμός μαθητών ήταν μεγαλύτερος του 60.

Από τη νέα σχολική χρονιά, θα λειτουργήσει ολοήμερο τμήμα σε κάθε 4/θέσιο, 5/θέσιο (σχολεία της επαρχίας), αρκεί ο αριθμός των δέκα φοιτούντων μαθητών, και στα 6/θέσια και πάνω ο αριθμός των δεκατεσσάρων φοιτούντων.

Από τη νέα σχολική χρονιά, οι σύλλογοι διδασκόντων μπορούν να συνεδριάζουν 13.15′ – 14.00′ για όλα τα εκπαιδευτικά θέματα. Επίσης θεσμοθετείται μία ώρα καθημερινά και υποχρεωτικά, μελέτη – προετοιμασία για τους μαθητές που θα φοιτούν στο ολοήμερο πρόγραμμα.

Εκτιμούμε ως θετικά όλα τα παραπάνω, με κάποιες επισημάνσεις:
1. Είναι ανάγκη να αναμορφωθούν τα αναλυτικά προγράμματα, να εκδοθούν νέα σχολικά βιβλία, χωρίς τις παθογένειες και τα ελλείμματα των παλαιών, ώστε στο νέο ενιαίο σχολείο να ενισχυθούν τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά, να απαντά στις ανάγκες των μαθητών και της κοινωνίας, να ενισχύει την κριτική σκέψη και να μηδενιστεί η σχολική διαρροή.
2. Στην Ελλάδα περίπου το 20% των σχολείων είναι 1/θέσια, 2/θέσια και 3/θέσια. Αυτό σημαίνει ότι το υπουργείο πρέπει να εκπονήσει σχέδιο αναβάθμισης των σχολείων αυτών, ώστε η ισότητα να αφορά και τους μαθητές που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία.
3. Για να εγγραφεί κάποιο παιδί στο προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα θα πρέπει οι γονείς να προσκομίσουν βεβαίωση ότι είναι και δύο εργαζόμενοι. Στις σημερινές συνθήκες αυτό είναι ανέφικτο και πρέπει να αλλάξει, αλλιώς θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στις λαϊκές οικογένειες.
4. Στην ΥΑ δεν προβλέπεται πρωινή ζώνη. Θεωρούμε ότι η λειτουργία της πρωινής ζώνης είναι απαραίτητη και το υπουργείο να προβλέψει τη λειτουργία της στις σχολικές μονάδες που υπάρχει ανάγκη. Ακόμα είναι απαραίτητη και για τις σχολικές μονάδες όπου πολλοί μαθητές μετακινούνται με λεωφορεία, ταξί και φτάνουν στο σχολείο πολύ πριν τις 8.00′.
5. Η μία ώρα προετοιμασία που προβλέπεται στην ΥΑ δεν αρκεί. Ίσως πρέπει να προβλεφθεί η δημιουργία τμημάτων α΄, β΄, γ’, και δ΄, ε΄, στ΄ όπου στο ένα τμήμα γίνεται μελέτη-προετοιμασία και στο άλλο δραστηριότητες με εκπαιδευτικό και το αντίστροφο.

Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είναι γεγονός ότι πνέει άνεμος ελευθερίας και δημοκρατίας στα σχολεία. Αυτός ο άνεμος πρέπει να μετουσιωθεί σε μια γενναία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Το οικονομικό περιβάλλον που κινείται η κυβέρνηση είναι δύσκολο, μπορούν όμως να γίνουν πράγματα δίκαια, παιδαγωγικά σωστά και με προοπτική.

Τέλος το υπουργείο πρέπει να κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά, ώστε στις 12 Σεπτεμβρίου, ημέρα έναρξης του νέου σχολικού έτους, οι μαθητές να βρουν στο σχολείο τους το σύνολο των εκπαιδευτικών και όλα τα σχολικά βιβλία. Φαίνεται αυτονόητο, δεν έχει γίνει ποτέ, και αποτελεί πρόκληση για τον υπουργό».