ΤΕΙ Σπάρτης: Συνάντηση με Φίλη ζητά η Τζανετέα

0
146
Filis Nikos

Filis Nikos

Επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας κ. Νίκο Φίλη απέστειλε η αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας κ. Αδαμαντία Τζανετέα, ζητώντας του συνάντηση εργασίας προκειμένου να του εκθέσει από κοντά τα προβλήματα λειτουργίας του τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ Σπάρτης, μετά και την πρόσφατη απόφαση της διοίκησής του να καταργήσει τα εργαστηριακά μαθήματα, με αποτέλεσμα την υποβάθμισή του σε σχέση με αντίστοιχα τμήματα ανά την Ελλάδα.

Ολόκληρη η επιστολή:

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε καταρχήν να σας συγχαρούμε για την ανάληψη των καθηκόντων σας ως υπουργού Παιδείας, Έρευνας &ι Θρησκευμάτων και να σας ευχηθούμε δύναμη και υγεία για να φέρετε εις πέρας το δύσκολο έργο που έχετε αναλάβει.

Όπως θα γνωρίζετε, στη Σπάρτη λειτουργεί με επιτυχία εδώ και αρκετά χρόνια το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ Πελοποννήσου, σε ένα υπερσύγχρονο κτίριο, δωρεά του ζεύγους Βαλιώτη, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει περιέλθει σε σημαντική περιδίνηση ως αποτέλεσμα της γενικότερης οικονομικής κρίσης που εμποδίζει την επαρκή στελέχωσή του, αλλά και της συστηματικής αποδυνάμωσής του από το κεντρικό ΤΕΙ Καλαμάτας με τελικό στόχο την απορρόφησή του.

Αφορμή της επιστολής μου είναι πρόσφατη απόφαση της διοίκησης του ΤΕΙ Πελοποννήσου, σύμφωνα με την οποία στο νέο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ Σπάρτης καταγράφεται μία μεγάλης κλίμακας κατάργηση – υποβάθμιση των εργαστηριακών μαθημάτων, σε σχέση με το τρέχον πρόγραμμα σπουδών, που κατά κοινή εκτίμηση υποβαθμίζει το εκπαιδευτικό έργο και την ανταγωνιστικότητα του τμήματος, και έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ως άνω πρόγραμμα σπουδών, συντελείται μεγάλης κλίμακας αντικατάσταση των ωρών εργαστηριακής άσκησης των σπουδαστών με μία μορφή εκπαίδευσης που καλείται «Άσκηση Πράξης» η οποία δεν απαιτεί εργαστηριακό εξοπλισμό (μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μία μεγάλη αίθουσα θεωρίας μόνο με πίνακα) και μάλιστα χωρίς υποχρεωτική φυσική παρουσία των σπουδαστών. Από έναν πρώτο υπολογισμό, η μείωση των εργαστηριακών ωρών σε σχέση με το προηγούμενο (τρέχον) ΠΣ κυμαίνεται μεταξύ 33,3% – 100% ανά εξάμηνο και κατά μέσο όρο υπερβαίνει το 73% (επί του συνόλου των προσφερόμενων εργαστηριακών ωρών). Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα του γ’ και δ’ εξαμήνου, όπου δεν προβλέπεται καμία εργαστηριακή ώρα, ενώ στα τρία προχωρημένα εξάμηνα κατεύθυνσης (ε’, στ’, ζ’), που στοχεύουν στην εξειδίκευση των σπουδαστών, έχουν απομείνει μόλις 30 εργαστηριακές ώρες, από τις 112 που προέβλεπε ο προηγούμενος οδηγός σπουδών του τμήματος.

Καθώς ο χώρος των ΤΕΙ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από την έμφαση στην υποχρεωτική εργαστηριακή άσκηση -κάτι που συνιστά εξάλλου και ειδοποιό διαφορά με τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα- η εξέλιξη αυτή φαίνεται να βάλλει κατευθείαν στην ταυτότητα και την ποιότητα των σπουδών στο τμήμα. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι σε κανένα από τα υπόλοιπα 10 ομότιτλα τμήματα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ ανά την Ελλάδα δεν σημειώθηκε παρόμοια αντικατάσταση εργαστηρίων με Ασκήσεις Πράξης, παρά το ότι όλα τα τμήματα αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Φαίνεται ότι τα άλλα ιδρύματα έχουν επιλέξει διαφορετική στρατηγική από αυτήν του ΤΕΙ Πελοποννήσου, προκειμένου να κρατήσουν το επίπεδο των σπουδών τους και την ανταγωνιστικότητα των μονάδων τους αναλλοίωτα.

Μία άλλη διάσταση του ζητήματος, κ. υπουργέ, εξίσου σημαντική με την ακαδημαϊκή υποβάθμιση, είναι οι κοινωνικές επιπτώσεις κατάργησης της υποχρεωτικής παρακολούθησης. Η δραστική μείωση της υποχρεωτικής παρουσίας των σπουδαστών στους χώρους του τμήματος οδηγεί σε μία νέα εικόνα: ερημωμένο ΤΕΙ, ερημωμένη από φοιτητές πόλη, με όλες τις αρνητικές συνέπειες που θα έχει αυτό.

Ως αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας έχω την ηθική δέσμευση αλλά και τη θεσμική υποχρέωση να παρακολουθώ τις εξελίξεις και μαζί με τις τοπικές αρχές και τους φορείς να συμβάλλουμε σε ό,τι συντελεί στην προστασία της βιωσιμότητας του τμήματος, την υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας και την καλλιέργεια της σχέσης της με την τοπική κοινωνία.

Στόχος μας είναι όχι μόνον να μην υποβαθμιστεί το πρόγραμμα σπουδών και να απαξιωθεί το τμήμα, αλλά να εδραιωθεί, να αναπτυχθεί και να υποδεχθεί ένα ακόμα τμήμα η μονοτμηματική σήμερα Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητά της άμεσα και στο μέλλον.

Με την πεποίθηση πως ό,τι άπτεται του ακαδημαϊκού χώρου πρέπει να διαπνέεται από τις αρχές της ισότητας, της δημοκρατίας και της ελευθερίας, παρακαλώ, κ. υπουργέ, όπως ορίσετε συνάντηση εργασίας, προκειμένου να σας εκθέσω από κοντά αυτό το σοβαρό θέμα που απασχολεί όλη την τοπική κοινωνία, ώστε να μην υπάρξει υποβάθμιση του τμήματος της Σπάρτης σε σχέση με αντίστοιχα τμήματα άλλων ΤΕΙ και διατάραξη της λειτουργίας της εκπαιδευτικής κοινότητας”.