«Το πείραμα του Ερατοσθένη» αναβιώνει, διδάσκει και συναρπάζει στα ελληνικά σχολικά προαύλια!

0
351

Με εξαιρετική επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 21 Μαρτίου το ιστορικό πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης, από μαθητές γενικών και επαγγελματικών λυκείων, γυμνασίων, αλλά και πολλών δημοτικών σχολείων της χώρας.

Η πρωτότυπη αυτή δράση, που συνδιοργανώθηκε από τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Λέσβου και 1ο Ηρακλείου Κρήτης, με την υποστήριξη του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων ΕΚΦΕ (ΠΑΝΕΚΦΕ), στοχεύει στην ανάδειξη του πειράματος ως αναπόσπαστου συστατικού της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από την πανελλήνια συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες.

Περιγραφή της εκπαιδευτικής δράσης

Τη Δευτέρα 21 Μαρτίου, περισσότεροι από 8000 μαθητές και 800 εκπαιδευτικοί από 400 σχολεία της χώρας, την ώρα ακριβώς που μεσουρανούσε ο ήλιος, με πολύ απλά μέσα, ακολούθησαν πιστά τα βήματα και τους συλλογισμούς του μεγάλου πανεπιστήμονα Ερατοσθένη, όπως έγιναν το 240 πΧ.

Από το νομό Λακωνίας συμμετείχαν το 2ο Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο και το 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης, το Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο Μονεμβασιάς, το Γυμνάσιο Βλαχιώτη, το Γυμνάσιο Γερακίου, το Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο Καστορείου, το Γενικό Λύκειο Σκάλας, το Γυμνάσιο Αρεόπολης, το Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο Μολάων, το Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο Νεάπολης και το Επαγγελματικό Λύκειο Βοιών.

Οι σύγχρονοι “γεω-μέτρες” μαθητές στερέωσαν κατακόρυφα ράβδους ή άλλα αντικείμενα, μέτρησαν το ύψος τους και το μήκος της σκιάς τους και στη συνέχεια, με απλούς μαθηματικούς υπολογισμούς και με τη βοήθεια κατάλληλων εφαρμογών των νέων τεχνολογιών (Google Earth, SunCalc κ.ά.), υπολόγισαν την περιφέρεια και την ακτίνα της Γης.

Η «προστιθέμενη αξία» του πειράματος του Ερατοσθένη

Εκτελώντας το ιστορικό αυτό πείραμα, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν την εξέχουσα προσωπικότητα ενός μεγάλου επιστήμονα αλλά και ιστορικά στοιχεία της εποχής του, να παρατηρήσουν την κίνηση των ουρανίων σωμάτων, να πάρουν πειραματικές μετρήσεις, να εκτελέσουν υπολογισμούς και να χρησιμοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες εποικοδομητικά, αποκομίζοντας έτσι πολύπλευρο όφελος. Η συμμετοχή τους σε μια τόσο ιδιαίτερη διεπιστημονική εκπαιδευτική εμπειρία αποτελεί, σύμφωνα με τους ίδιους τους μαθητές, «ένα τέλειο μάθημα που δεν θέλουν να το χάσουν!» και τους οδηγεί με μοναδικό τρόπο στην κατάκτηση της γνώσης, ενώ παράλληλα συνειδητοποιούν τη διαχρονική συνεισφορά του ελληνικού στοιχείου στο παγκόσμιο ιστορικό επιστημονικό γίγνεσθαι.