Όταν η ζέστη ξεπερνά τα όρια αντοχής μας: Οι κίνδυνοι για την υγεία και πώς να τους αντιμετωπίσετε

0
975

Ο υδράργυρος σκαρφαλώνει στα ύψη, και μαζί του η αγωνία όλων για το πώς θα περάσει και το φετινό καλοκαίρι. Η πραγματικότητα των ημερών με τις κλιματολογικές αλλαγές επιβάλλει ειδική συμπεριφορά και σωστή ενημέρωση. Κάθε χρόνο οι υψηλές θερμοκρασίες θέτουν τη ζωή πολλών ατόμων σε κίνδυνο. Εφοδιαστείτε λοιπόν με μερικές βασικές γνώσεις πρόληψης και αντιμετώπισης των θερμών επεισοδίων και προστατέψτε εσάς και τους γύρω σας.

Μάθετε καταρχάς τους κινδύνους του καύσωνα για να μην τον υποτιμήσετε! Όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ξεπεράσει τα ανεκτά από το σώμα μας όρια και ειδικά όταν συνδυάζεται με υγρασία και άπνοια, τότε η ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος γίνεται επίπονη διαδικασία. Σοβαρά προβλήματα υγείας μπορεί να προκύψουν από την αλόγιστη έκθεση στον ήλιο, τα οποία δεν αφορούν μόνο δερματοπάθειες, εγκαύματα, φωτογήρανση και καρκινογένεση. Η επιπόλαια αντιμετώπιση των κινδύνων από τη ζέστη μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα παθολογικές καταστάσεις, που μπορούν να οδηγήσουν σε κωματώδη κατάσταση ή και θάνατο.

Οι κράμπες είναι ένα από τα προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει ο καύσωνας στο σώμα μας και αποτελούν ένα προειδοποιητικό σημάδι ότι ο οργανισμός μας δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στη ζέστη. Πρόκειται για μυικούς πόνους με τη μορφή σπασμών που συμβαίνουν εξαιτίας της αφυδάτωσης του σώματος. Παρουσιάζονται συνήθως στους μυς των ποδιών και στην κοιλιακή χώρα. Δύο λόγοι που ευνοούν την εκδήλωσή τους λόγω της ζέστης είναι ότι ιδρώνουμε περισσότερο και πιο εύκολα, ενώ παράλληλα καταπονούμε τους μυς περισσότερο με σωματικές δραστηριότητες σε εξωτερικούς χώρους και στη ζέστη. Τέτοιου είδους κράμπες εκδηλώνονται συχνά σε μικρά παιδιά κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, αλλά και σε άτομα που κάνουν βαριά χειρωνακτική εργασία.

Η θερμική εξάντληση είναι η επόμενη αντίδραση του σώματος στη μεγάλη απώλεια υγρών και νατρίου με τον ιδρώτα. Εκδηλώνεται αργά με αίσθημα ζάλης, ατονία, έντονο ιδρώτα, κράμπες, πονοκέφαλο, τάση για λιποθυμία, η πίεση πέφτει, ο σφυγμός είναι γρήγορος αλλά αδύναμος και η αναπνοή γίνεται γρήγορη και βαθιά. Στη θερμοπληξία λοιπόν η θερμοκρασία του σώματος ανεβαίνει δραματικά και μπορεί να υπερβεί τους 41 βαθμούς Κελσίου σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά. Το άτομο σταματάει πλέον να ιδρώνει, έχει έντονο πονοκέφαλο, οι παλμοί του αυξάνονται σημαντικά, το δέρμα είναι κόκκινο, ζεστό και ξηρό, υπάρχουν αλλαγές στο επίπεδο συνείδησης από σύγχυση μέχρι και κώμα.

Η αντιμετώπιση και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να είναι άμεση και οι πρώτες βοήθειες είναι σωτήριες: Μετακινήστε το άτομο προσεκτικά σε δροσερό μέρος, ξαπλωμένο και αφαιρέστε του τα περιττά ρούχα. Καλέστε το 166. Βρέξτε το σώμα και το κεφάλι του πάσχοντος με βρεγμένες πετσέτες, τοποθετήστε μερικές κάτω από τις μασχάλες, τη βουβωνική χωρα, την πλάτη και τον αυχένα. Κάντε αέρα στον ασθενή καθώς βρέχετε το δέρμα του με νερό.

Ή ακόμα καλύτερα βάλτε τον σε μια μπανιέρα με νερό. Καλό θα ήταν να προσπαθήσετε να του δώσετε λίγο δροσερό νερό, αλλά όχι κρύο, σε περίπτωση που διατηρεί τις αισθήσεις του. Μην επιμείνετε όμως, αν τον δείτε να αρνείται να το πιει, να κάνει εμετό ή αν χάνει ανά διαστήματα τις αισθήσεις του.Εάν δεν έχει αισθήσεις, τοποθετούμε σε ασφαλή θέση ανάνηψης παρακολουθώντας την αναπνοή και το σφυγμό του έως ότου φτάσει η άμεση βοήθεια.

Το υπουργείο Υγείας συνιστά στο κοινό, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναμένεται να επικρατήσουν τις επόμενες μέρες, να αποφεύγει τη συχνή έκθεσή του στον ήλιο, όπως και την άσκοπη διακίνηση και βαριά σωματική άσκηση, και εφιστά την προσοχή στα άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά και να ενημερωθούν σχετικά με τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

Κατερίνα Mαρακάκη

πτυχιούχος ΑΕΙ Νοσηλευτικής

email: [email protected]

Νοσηλευτική Φροντίδα