Η Θερμοπυλών, τα κολωνάκια και τα μεγάλα προβλήματα της Σπάρτης

του Βαγγέλη Μητράκου


Τα κολωνάκια που τοποθετήθηκαν στην οδό Θερμοπυλών – από Λεωνίδου έως Άγιδος – είναι μια πολύ σωστή κίνηση του δήμου Σπάρτης, προκειμένου να αποτραπεί το μεγάλο πρόβλημα της περιοχής, που ήταν το διπλοπαρακάρισμα και το κυκλοφοριακό κομφούζιο, με όλα τα συνακόλουθα.

Όμως, τα πορτοκαλιά πλαστικά κολωνάκια, τα οποία συνεχώς πληθαίνουν δίνοντας όψη εργοταξίου στην πόλη, χωρίς όμως να γίνεται κάποιο έργο, δεν είναι πανάκεια. Βεβαίως, λύνουν, προσωρινά, κάποια προβλήματα, όμως, κατ’ ουσίαν, επικαιροποιούν τρία (τουλάχιστον) σημαντικά κι εκκρεμή ζητήματα της πόλης που είναι:

1. Διανοίξεις κλειστών οδών

2. Δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ

3. Πεζοδρόμηση Κέντρου κι εφαρμογή κυκλοφοριακής μελέτης

Διανοίξεις οδών

Η οδός Θερμοπυλών είναι, γενικά, μια πολύπαθη οδός με κυριότερο πρόβλημά της τα δύο “κλειστά” σημεία της, το ένα στην περιοχή του δημοτικού παιδικού Σταθμού, από Α. Νίκωνος έως Χαμαρέτου και το άλλο, το σημαντικότερο, το τμήμα της από Λυσάνδρου έως Πλατανιστά.

Εκείνο που χρειάζεται, επομένως, είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διάνοιξης – διαπλάτυνσης της Θερμοπυλών, που θα δώσει σημαντική ανακούφιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

Επειδή, όμως, η Θερμοπυλών δεν είναι η μοναδική “κλειστή” οδός της Σπάρτης, οφείλει ο δήμος να συντάξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διάνοιξης κλειστών και διαπλάτυνσης – αποκατάστασης ημίκλειστων οδών της πόλης, το οποίο θα ακολουθηθεί με συνέπεια και μέσα σε καθορισμένα χρονοδιαγράμματα.

Τέτοιες οδοί, εκτός από την Θερμοπυλών, είναι οι: Πλατανιστά, Αρχιδάμου, Χαμαρέτου

Παυσανίου, Σαλαμίνος, Αναπήρων, Πλαταιών, Αφροδίτης, Επισκόπου Δανιήλ, Ιλιάδος, Ωραίας Ελένης, Αλκμάνος, Χαρίσιο (περιοχή) κ.ά.

Με ένα τέτοιο δημοτικό πρόγραμμα διανοίξεων και διαπλατύνσεων οδών, οι δρόμοι της Σπάρτης θα γίνουν λειτουργικοί, θα εναρμονιστούν με τις ανάγκες της κάθε περιοχής αλλά και της πόλης συνολικά, θα δώσουν ριζική λύση στο οξύτατο πρόβλημα που δημιουργείται από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην πόλη, θα αναβαθμίσουν το προφίλ της (με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη συνολική της ανάπτυξη) και θα βελτιώσουν δραστικά την ποιότητα ζωής των πολιτών .

Δεκάδες δήμοι σ’ ολόκληρη την Ελλάδα έχουν υλοποιήσει, υλοποιούν ή προγραμματίζουν, σήμερα, τέτοια φιλόδοξα – εκτεταμένα προγράμματα διανοίξεων οδών, όπως οι δήμοι Καλαμάτας, Τρίπολης, Πύργου, Κορίνθου, Άργους, Άρτας, Ηρακλείου, Ρόδου, Χαλκίδας, Χερσονήσου, Ναυπάκτου, Βόλου, Άστρους, Καρδίτσας, Ρεθύμνου, Χανίων, Συκεών, Πάτρας, Κατερίνης, κλπ, κλπ.

Δημοτικά πάρκινγκ

Τα αυτοκίνητα, εκτός από δρόμους, χρειάζονται και θέσεις για να παρκάρουν και να σταθμεύουν. Συνεπώς, ένα δημοτικό πρόγραμμα διανοίξεων οδών πρέπει να συμβαδίζει με ένα πρόγραμμα δημιουργίας δημοτικών πάρκινγκ.

Τα δημοτικά πάρκινγκ, θα πρέπει να αναπτυχθούν, κυρίως, στην περίμετρο της πόλης, αφού το ζητούμενο είναι να περιοριστεί η είσοδος και κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο, όπου υπάρχει το μεγαλύτερο πρόβλημα. Τα δημοτικά πάρκινγκ θα εκτονώσουν το πρόβλημα της στάθμευσης των αυτοκινήτων σε ζωτικά σημεία της πόλης και θα συμβάλλουν (γενικότερα) στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, με αποτέλεσμα ο πολίτης να έχει πιο εύκολη, πιο άνετη και πιο γρήγορη πρόσβαση στα σημεία που τον ενδιαφέρουν.

Εκτός από τα υπέργεια πάρκινγκ ο δήμος Σπάρτης θα πρέπει, ιδιαίτερα, να αξιοποιήσει και τις δυνατότητες που παρέχονται για δημιουργία υπόγειων πάρκινγκ, όπως έχουν κάνει άλλοι δήμοι στην Ελλάδα:

– Ο δήμος Σερρών, το 2013, έκανε τα εγκαίνια του δημοτικού υπόγειου τριώροφου χώρου στάθμευσης (όπισθεν του διοικητηρίου), χωρητικότητας 160 θέσεων.

– Ο δήμος Τρικκαίων (Τρίκαλα) έχει δημιουργήσει τέσσερα δημοτικά πάργκινγκ, εκ των οποίων το ένα είναι υπόγειο με τρείς ορόφους, επί της πλατείας Αντωνίου, χωρητικότητας 94 θέσεων. Η λειτουργία του χώρου αυτού στάθμευσης είναι πλήρως αυτοματοποιημένη και παρέχει δυνατότητα εξυπηρέτησης για μηνιαίους πελάτες, για πελάτες με χρονοχρέωση και για περιστασιακούς πελάτες (ωριαία χρέωση).

– Ο δήμος Αγρινίου λειτουργεί ήδη έναν υπερσύγχρονο σταθμό στάθμευσης αυτοκινήτων στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πόλης του Αγρινίου, στην πλατεία Μαρίας Δημάδη, με δυναμικότητα 220 θέσεων, αποτελούμενο από τρεις υπόγειους ορόφους επιφάνειας 2.100 τμ ο καθένας.

– Ο δήμος Αμαρουσίου έχει δημιουργήσει υπόγειο πάργκινγκ στο 2ο και 3ο υπόγειο του δημαρχιακού μεγάρου για τους κατοίκους της πόλης, δυναμικότητας 110 οχημάτων.

– Ο δήμος Κηφισιάς κατασκευάζει υπόγειο πενταώροφο πάρκινγκ 624 θέσεων, που θα είναι απόλυτα προσβάσιμο και στα ΑΜΕΑ.

– Ο δήμος Χανίων “μεγαλώνει” το υπόγειο δημοτικό πάρκινγκ προσθέτοντας πέντε ακόμα ορόφους στον υφιστάμενο υπόγειο χώρο στάθμευσης. Με την επέκταση του δημοτικού πάρκινγκ δημιουργούνται 196 επιπλέον θέσεις στάθμευσης και όταν ολοκληρωθεί το έργο, θα διαθέτει 330 θέσεις. Η συνολική έκταση που θα καταλαμβάνει θα είναι 7.500 τετραγωνικά μέτρα, από τα οποία τα 1.000 τμ θα είναι ελεύθεροι χώροι αναψυχής.

– Ο δήμος Ρεθύμνου βαδίζει ολοταχώς για υπόγειο πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης μέσω του προγράμματος “Jessica”.

– Ο δήμος Ηρακλείου λειτουργεί ήδη από το 2011 ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει στην τεχνολογία των ρομποτικών parking. Το όχημα παραμένει κλειδωμένο καθ’ όλη τη διάρκεια της στάθμευσης και τα κλειδιά είναι στα χέρια του ιδιοκτήτη. Η διαδικασία εισόδου και εξόδου του οχήματος είναι τελείως απλουστευμένη και γίνεται από τον οδηγό χωρίς την παρέμβαση παρκαδόρου. Η τοποθέτηση του οχήματος στη θέση του και αντίστοιχα η παραλαβή του γίνεται με μηχανικό και τελείως αυτόματο τρόπο.
Το αυτοκίνητο είναι ασφαλές 100% από μικροατυχήματα και είναι πλήρως ασφαλισμένο από πυρκαγιά και κλοπή. Ο σταθμός αποτελείται από 9 υπέργειους και 4 υπόγειους ορόφους και εξυπηρετεί 185 αυτοκίνητα.

– Ο δήμος Θέρμης, κατασκεύασε δημοτικό υπόγειο σταθμού αυτοκινήτων στην πλατεία Παραμάνα, όπου προσφέρεται μία ώρα στάθμευσης δωρεάν για όλους, και δημιούργησε παράλληλα δύο περιφερειακούς χώρους ελεύθερης στάθμευσης.

– Ο δήμος Χαλκίδας διαθέτει υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων δύο ορόφων, χωρητικότητας 215 αυτοκινήτων. Υπάρχει πρόσβαση για ΑΜΕΑ και ασανσέρ.

– Ο δήμος Α. Δημητρίου εγκαινίασε το 2019 υπόγειο χώρο στάθμευσης που βρίσκεται εντός του δημοτικού σταδίου της πόλης.

– Ο δήμος Ξάνθης διαθέτει υπόγειο πάρκινγκ στη δημοτική αγορά. (…)

Πεζοδρόμηση κέντρου – Εφαρμογή κυκλοφοριακής μελέτης

Με δεδομένο ότι η Σπάρτη είναι μια από τις ελάχιστες πρωτεύουσες σ’ ολόκληρη την Ελλάδα που έχει εγκαταλειφθεί στην απόλυτη κυκλοφοριακή αναρχία, είναι καιρός, να υλοποιηθεί, έστω και πολύ αργά, η κυκλοφοριακή μελέτη Βλαστού, που ο ίδιος ο δήμος ανέθεσε (2016), στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται η “πεζοδρόμηση του κέντρου με κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στις κεντρικές οδούς της Σπάρτης και λοιπές επηρεαζόμενες οδούς”.

Κάθε άλλη παρέμβαση (πλην της πεζοδρόμησης) στο κέντρο της Σπάρτης θα στερήσει για πάντα την πόλη αλλά και τις επόμενες γενιές Σπαρτιατών από ένα κορυφαίο έργο πνοής.

Σχεδόν όλες οι πρωτεύουσες της Ελλάδας και οπωσδήποτε όλες οι πρωτεύουσες της Πελοποννήσου έχουν κάνει γενναίες πεζοδρομήσεις στα κέντρα τους και ήδη απολαμβάνουν τους καρπούς των επιλογών τους .

Το “πλην Λακεδαιμονίων”, πρέπει, επιτέλους, να πάψει να υφίσταται σαν ένα σύνθημα που δυναστεύει την πόλη και την πηγαίνει προς τα πίσω.

Αν οι άλλοι δήμοι μπορούν, τότε και ο δήμος Σπάρτης μπορεί.