Συνέντευξη τύπου με θέμα την ένταξη του έργου “Δράσεις πολιτισμικής εκπαίδευσης και διά βίου μάθησης με αρωγό τις σύγχρονες θεωρίες οικοδόμησης της γνώσης και τις νέες τεχνολογίες, στο δήμο Σπάρτης και την ευρύτερη περιοχή” παραχώρησε ο δήμαρχος κ. Σταύρος Αργειτάκος το περασμένο Σάββατο.
Το έργο έχει ως αντικείμενο τη δημιουργία και υλοποίηση πολιτιστικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, με ωφελούμενους τους μαθητές των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αποσκοπεί, δε, στην ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες θα έχουν διαδραστικό χαρακτήρα και θα εστιάζουν στη βιωματική προσέγγιση της μάθησης, ενώ θα υλοποιούνται στους χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος (αρχαιολογικοί χώροι, βιβλιοθήκες, μουσεία, πινακοθήκες κ.α.) και θα συνδυάζονται με δράσεις προετοιμασίας που θα γίνονται στο σχολείο.
Για τη σπουδαιότητα του έργου μίλησαν επίσης ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΚΠΣ του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευάγγελος Ζαχαράκης, ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μενέλαος Δασκαλάκης και ο κ. Άγγελος Κολοκούρης, επιστημονικός υπεύθυνος του έργου.
Ο κ. Αργειτάκος εξήγησε ότι τον Αύγουστο η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Εκπαίδευση και διά βίου μάθηση” του υπουργείου Παιδείας εξέδωσε πρόσκληση για υποβολή προτάσεων στην κατηγορία “Δράσεις για τον πολιτισμό στην εκπαίδευση”. Ο δήμος Σπάρτης υπέγραψε συμφωνητικό συνεργασίας-σύμπραξης με το Πανεπιστήμιο Πατρών, προκειμένου να υποβληθεί και να υλοποιηθεί η πράξη με τίτλο «Δράσεις πολιτισμικής εκπαίδευσης και διά βίου μάθησης με αρωγό τις σύγχρονες θεωρίες οικοδόμησης της γνώσης και τις νέες τεχνολογίες, στο Δήμο Σπάρτης και την ευρύτερη περιοχή», προϋπολογισμού 420.000 ευρώ.
Στη συνέχεια ο κ. δήμαρχος αναφέρθηκε στο περιεχόμενο των δραστηριοτήτων, τονίζοντας τη συμβολή τους στην τουριστική προβολή του δήμου. Όπως γνωστοποίησε, στις 16 Σεπτεμβρίου υποβλήθηκε από το τμήμα Προγραμματισμού, Οργάνωσης του δήμου Σπάρτης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών αίτηση για τη χρηματοδότηση της πράξης, με όλα τα συνοδευτικά έγγραφα που απαιτούσε η πρόσκληση. Από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης έχει αποσταλεί θετική αξιολόγηση, με εγκεκριμένο προϋπολογισμό 352.750 ευρώ.
Για την υλοποίηση του προγράμματος θα υπάρχει συνεργασία με την 5η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, την 5η Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, τις Δ/νσεις Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη.
Θα δημιουργηθεί ένα κεντρικό εργαστήριο στο δήμο, στο οποίο θα διατηρείται το ψηφιακό πολιτιστικό υλικό που θα επιλεγεί από εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς, και θα ψηφιοποιηθεί από το Πανεπιστήμιο Πατρών. Το υλικό θα ενταχθεί σε βάσεις δεδομένων και θα αξιοποιείται από τις εκπαιδευτικές εφαρμογές και τις εφαρμογές ξενάγησης.
Η διαδικασία της ξενάγησης θα περιλαμβάνει:
– Προετοιμασία on line της ξενάγησης από τον αρχαιολόγο, τον εκπαιδευτικό ή τον απλό επισκέπτη.
– Ξενάγηση με τη βοήθεια ηλεκτρονικού ξεναγού. Ο τελευταίος θα είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα το οποίο θα συνδυάζει τεχνολογίες βάσεων δεδομένων, τεχνητής νοημοσύνης κ.ά. σε συνδυασμό με “έξυπνες” συσκευές (ταμπλέτες, γυαλιά google κ.λπ.) και στο οποίο θα καταγράφεται η εμπειρία του ξεναγούμενου μαθητή.
– Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της ξενάγησης θα έχουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με τους χώρους και τα μνημεία (θα μπορούν π.χ. να παρουσιάσουν δράμα ή κωμωδία στο αρχαίο θέατρο).
Στο πλαίσιο του προγράμματος θα σχεδιαστούν και θα υλοποιηθούν πρότυπα προγράμματα πολιτιστικής εκπαίδευσης, με δημιουργία πολιτιστικού υλικού από τους ίδιους τους μαθητές. Όπως σημείωσε ο κ. Ζαχαράκης, αποτέλεσμα θα είναι η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων των παιδιών. Προβλέπεται να γίνει συλλογή δεδομένων από ικανό αριθμό μαθητών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, για τον τρόπο που αντιλαμβάνονται την έννοια του πολιτισμού, της πολιτιστικής κληρονομιάς, της πολιτιστικής ταυτότητας, της τοπικής ιστορίας, της κάθε μορφής τέχνης ως μέσου έκφρασης και επικοινωνίας. Η διαδικασία θα περιλαμβάνει ανάπτυξη ερωτηματολογίων, αποδελτίωση απαντήσεων και στατιστική επεξεργασία των δεδομένων. Τα όσα προκύψουν θα προσανατολίσουν και θα επικαιροποιήσουν τις εκπαιδευτικές δράσεις στις πραγματικές ανάγκες και ενδιαφέροντα των μαθητών.
Επιπρόσθετα, το υλικό που θα δημιουργηθεί μπορεί να εμπλουτιστεί και με άλλα στοιχεία (π.χ. τοπικές παραδόσεις, παραδοσιακή μουσική και τραγούδια, συνταγές κ.ά.) και να αποτελέσει έτσι βασικό εργαλείο τουριστικής προβολής του δήμου Σπάρτης. Άλλωστε, όπως υπογράμμισε ο έχων την πολιτική ευθύνη του προγράμματος Ψηφιακή Σύγκλιση κ. Μ. Δασκαλάκης, “κοινωνία χωρίς γνώση του πολιτιστικού παρελθόντος και παρόντος, δεν βαδίζει στο δρόμο της ανάπτυξης και αυτοπεποίθησης”.
Ο κ. Δασκαλάκης στάθηκε στη σημασία του εν λόγω προγράμματος, προσθέτοντας πως, χάρις σ’ αυτό, το πολιτιστικό αγαθό θα διαχέεται και θα είναι διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο, δημιουργώντας “πολιτιστικούς συμμάχους”. Η περιοχή μας θα μπορέσει λοιπόν μέσω των νέων τεχνολογιών να εξαγάγει πολιτιστικό προϊόν, λαμβάνοντας ενεργό μέρος στη λεγόμενη ψηφιακή οικονομία.
Με την άποψη αυτή συντάχθηκε και ο κ. Κολοκούρης, ο οποίος πρόσθεσε πως πρόκειται για πρότυπο έργο που θα ανοίξει νέους δρόμους ανάπτυξης, με την προϋπόθεση πως θα “δεθεί” με την τοπική οικονομία. Υποστήριξε μάλιστα πως αυτό που θα καταστήσει το εγχείρημα βιώσιμο θα είναι το να γίνει η Σπάρτη κέντρο μαθητικού τουρισμού, αξιοποιώντας και το σπουδαίο πολιτιστικό της εκτόπισμα.
Το έργο θα ξεκινήσει άμεσα, με την έλευση του νέου έτους, καθώς έχει γίνει προεργασία στο επιστημονικό κομμάτι. Η εκπαιδευτική προετοιμασία θα γίνεται εντός του ωρολογίου προγράμματος των μαθητών και οι ειδικότητες εκπαιδευτικών που εμπλέκονται είναι κυρίως αυτή των φιλολόγων και κάποιες από την τεχνική εκπαίδευση. Τέλος, να αναφερθεί ότι στους μαθητές που θα συντελέσουν στην παραγωγή περιεχομένου θα δοθούν συμβολικά χρηματικά βραβεία.